Steeds meer bus-uitval bij EBS in Flevoland; Provincie legt nog geen boete op
Eén op de tien bussen van vervoerder EBS in Flevoland valt uit, aldus cijfers van de provincie. Flevoland EBS nam op 10 december het busvervoer in Flevoland over, behalve in Almere. Al sinds het begin van de overname zijn er grote problemen en staan reizigers regelmatig te wachten op een bus die niet komt.
In plaats van een verbetering ten opzichte van de eerste weken, zijn de problemen alleen maar groter geworden. Het uitvalpercentage lag in de eerste maand nog op 8,6 procent, nu is dat dus bijna 10 procent. De problemen in Flevoland zijn een stuk groter dan op andere plekken. In Overijssel en Gelderland, waar ook onder de naam RRReis wordt gereden, is de uitval gemiddeld 4,5 procent.
EBS voert in het overgrote deel van Flevoland sinds december het busvervoer uit en doet dat onder de merknaam RRReis. In Overijssel en Gelderland staat deze naam ook op de bussen. De drie provincies hebben contracten met verschillende vervoersbedrijven gesloten en verplichten deze daarbij de naam RRReis te gebruiken. Een vergelijking maken met voorgaande jaren is lastig omdat in de oude situatie Lelystad, net als Almere, nog een aparte busregio was.
Bij de voorganger van EBS reed er in de eerste elf maanden van vorig jaar 3 procent van de bussen niet en in het jaar ervoor 1,21 procent. Maar bij die cijfers wordt er dus niet gekeken naar Lelystad en Almere. Ook zijn de percentages in 2018, 2022 en 2023 mogelijk hoger door stakingen van chauffeurs.
Sinds EBS het vervoer in Flevoland heeft overgenomen is het aantal ritten met zo’n 10 procent uitgebreid en de vervoerder stapte deels over naar elektrische bussen. Maar al snel bleek dat lang niet alles goed ging. Reizigers klaagden, de reizigersvereniging ‘Rover’ kreeg ongekend veel klachten binnen en volgens de vakbonden staan de buschauffeurs op omvallen.
EBS noemt de extra ritten één van de oorzaken van de problemen. Ook ging de werving van chauffeurs minder makkelijk dan gedacht. In totaal zijn er 27 aangenomen, maar er is nog een tekort van 25 tot 30 chauffeurs. In de andere twee provincies waar RRReis actief is, is de sprong vorig jaar al gemaakt en zijn de tekorten al ingelopen.
Het chauffeurstekort zorgt er ook voor dat problemen zich opstapelen. Als een buschauffeur ziek is en daardoor ritten uitvallen, is het soms niet mogelijk om de bussen op tijd op te laden. Dat raakt dan weer andere chauffeurs die wel kunnen werken, maar geen volgeladen bus hebben.
Met de provincie is afgesproken dat het percentage rituitval niet hoger mag liggen dan een 0,2 procent. Als EBS daar wel bovenkomt kan het bedrijf een boete krijgen. Dat is per kwartaal 10.000 euro per procent dat onder de norm wordt gepresteerd. De rituitval kan dus aardig in de papieren gaan lopen voor EBS, al heeft de provincie aangegeven (voorlopig) geen boetes op te leggen, anders dan in de Vervoerregio Amsterdam, waar EBS al wel werd beboet.
- Steeds meer bus-uitval bij EBS in Flevoland; Provincie legt nog geen boete op. Foto RRReis.