Steeds minder gebruik van wifi in NS-treinen, juist méér bij Arriva
Er wordt steeds minder gebruik gemaakt van wifi in de treinen van NS. De Telegraaf meldde een week geleden dat het maandelijkse gebruik van wifi in de trein is gezakt van 7,6 miljoen keer naar 3 miljoen. Arriva meldt op vragen van Treinreiziger.nl dat daar juist meer data wordt verbruikt via wifi in de trein. Opvallend genoeg is de Deutsche Bahn net bezig met tests voor een perfecte wifi-verbinding.
NS begon 15 jaar geleden met het aanbieden van wifi in de treinen. Wifi is beschikbaar in alle treinen, met uitzondering van oude sprinters van het type SLT en oude intercityrijtuigen. Volgens de concessie voor het hoofdspoornet is het spoorbedrijf verplicht het draadloze internet beschikbaar te stellen voor reizigers, maar de mogelijkheden van wifi in de trein zijn zeer beperkt. Het draadloze netwerk in de trein is vooral geschikt om email, appjes of een website te bekijken. Muziek luisteren of een video bekijken is vaak al een stap te ver.
Het gebruik van wifi in de trein neemt daarom steeds meer af. In 2016 werd er elke maand 7,6 miljoen keer verbinding gemaakt met wifi in de trein. Sinds begin 2024 ligt dit rond de 3 miljoen keer. Reizigers hebben steeds grotere databundels op hun mobiele telefoons en met 5G internet op de telefoon hebben ze een uitstekende verbinding die de mogelijkheden van wifi in de trein vele malen te boven gaan. Wifi in de trein werkt nog altijd met 4G. Pas in 2029 komen er treinen met 5G.
Volgens De Telegraaf is NS miljoenen euro’s per jaar kwijt aan het instandhouden van wifi omdat het aanbieden daarvan is vastgelegd in de concessie. Omdat het aanbieden van wifi een verplichting is, is het afschaffen alleen mogelijk als daarvoor toestemming komt van het ministerie. NS is momenteel aan het kijken hoe het kosten kan besparen om uit de rode cijfers te komen en om de prijs van treinkaartjes te drukken. Of wifi een mogelijke bezuinigingspost is, kan NS niet zeggen. Een woordvoerder meldt in De Telegraaf alleen het ’nauwkeurig in de gaten te houden’.
Arriva kan op dit moment niet nagaan of het aantal wifi-gebruikers in de trein groeit, stabiel is of afneemt. Een woordvoerder van het bedrijf laat wel weten dat er een toename is van het dataverbruik via wifi in de treinen van het spoorbedrijf, dat in het noorden, oosten en zuiden van het land treinen rijdt. Arriva was in 2008 de eerste spoorvervoerder die, tijdelijk als proef, wifi aanbood in treinen. In 2013 werd Arriva het eerste spoorbedrijf dat in al haar treinen gratis wifi had.
- Steeds minder gebruik van wifi in NS-treinen, juist méér bij Arriva. Redactiefoto.