Taxi-stakingen in Frankrijk. Enkele beroepsverenigingen verspreiden al een informatiefolder met de slogan “Plattelandstaxi, essentiële taxi.”
Begin augustus publiceerden de autoriteiten het decreet tot ratificatie van de Nationale Kaderovereenkomst voor Ziekenvervoer zonder in te gaan op de fundamentele eisen van de beroepsgroep. Bovendien bleven taxichauffeurs bij toeristische attracties geconfronteerd met oneerlijke concurrentie van app-taxi’s. Daarom riep de Interfederale Federatie van Taxiverenigingen op tot een nationale mobilisatie op 5 september, waaraan chauffeurs uit diverse departementen zullen deelnemen.
Op 8 augustus werd het decreet van 29 juli 2025, “Goedkeuring van de Nationale Kaderovereenkomst betreffende de totstandkoming van een standaardcontract tussen taxibedrijven en lokale ziekenfondsen”, gepubliceerd in het Staatsblad. Ondanks weerstand vanuit de sector en voorstellen van beroepsverenigingen lijkt de regering, tegen alle verwachtingen in, een implementatieplan te hebben gestart voor 1 oktober 2025. In de hoop jaarlijks € 150 miljoen aan taxikosten te besparen (naar schatting € 3,07 miljard op een totaalbudget van € 6,74 miljard, volgens het vakblad ‘100% Taxis’), voert het ziekenfonds zijn tariefhervorming door, die zowel door taxichauffeurs als patiëntenverenigingen zijnbekritiseerd.
De hervorming is gebaseerd op een uniform prijsmodel dat geldt voor alle departementen en voorziet in een zogenaamd “zorg- en ondersteuningsforfait” van € 13, dat de eerste vier kilometer met de klant dekt. Aan dit basistarief kan een zogenaamd “metropolitaans” forfait van € 15 worden toegevoegd indien en alleen indien de patiënt wordt opgehaald of afgezet in Marseille, Parijs, Nice, Toulouse, Lyon, Straatsburg, Montpellier, Rennes, Bordeaux, Lille, Grenoble, Nantes, of in de steden van de departementen Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis en Val-de-Marne.
De tariefbijlage bij de nieuwe overeenkomst specificeert dat dit “metropolitaanse” forfait, bij wijze van uitzondering en met goedkeuring, faciliteiten kan omvatten die zich aan de grenzen van de bovengenoemde steden en departementen bevinden. Voor reizen buiten het “metropolitaans” pakketgebied kost het ‘Ophalen en Begeleiden’-pakket € 13 per kilometer, gebaseerd op het departement van de ADS-ophaalzone die in de tariefbijlage wordt vermeld.
Taxichauffeurs op het platteland klagen al over de verwaarlozing van hun bedrijf en de verwaarlozing van gebieden waar al ‘medische woestijnen’ bestaan. Het factureringssysteem voor lege retouren is afgeschaft of omgezet in een vrijstelling. Andere structurele wijzigingen omvatten de verplichte invoering van het elektronische factureringssysteem SEFi vanaf januari 2027, de invoering van een financiële bonus om gedeelde ritten en de snelle implementatie van een geolocatiesysteem dat gecertificeerd is door de Franse zorgverzekering.
De publicatie van het decreet wakkerde de protesten onder taxichauffeurs verder aan. Nadat hun vertegenwoordigers het project publiekelijk hadden veroordeeld, bevestigde de sector op 5 september opnieuw haar bereidheid om in het hele land te demonstreren.
Om patiënten bewust te maken van de gevolgen van deze hervorming voor hun toegang tot gezondheidszorg, verspreiden sommige beroepsverenigingen een folder met de slogan “Plattelandstaxi, essentiële taxi”, zodat verzekerden, met name in landelijke gebieden, contact kunnen opnemen met hun zorgverzekeraar om te informeren naar de voorwaarden van hun toekomstig vervoer – als dat nog mogelijk is!
- Taxi-stakingen in Frankrijk. Enkele beroepsverenigingen verspreiden al een informatiefolder met de slogan “Plattelandstaxi, essentiële taxi.” Illustratie 100% News Taxis.