T&E: ‘Er liggen een aantal fraaie uitdagingen voor de EU om spoorwegdiensten in de EU te verbeteren’
De gegevens voor de uitgebreide T&E-studie zijn afkomstig van openbaar beschikbare bronnen, voornamelijk uit jaarverslagen van spoorwegmaatschappijen en hun websites en van overheidsorganisaties. Om prijzen te analyseren, werden meer dan 8.000 tickets gevolgd. Spoorwegmaatschappijen werden gecontacteerd om de verzamelde gegevens te beoordelen en T&E kreeg antwoorden van slechts vijf (!) van hen.
Verdere analyse door T&E van de uiteindelijke ranglijst laat zien dat hogere prijzen geen garantie zijn voor betere service [*]. ÖBB en Trenitalia bieden een aantal van de beste prijs-kwaliteitverhoudingen in Europa, terwijl Eurostar en Avanti hoge tarieven rekenen maar ondermaatse diensten leveren.
De rangschikking van T&E komt te midden van een groeiende consensus over de noodzaak om de spoorwegdiensten in Europa te verbeteren [**]. Voorzitter van de Europese Commissie von der Leyen heeft zich onlangs gecommitteerd aan het voorstellen van een nieuwe Single Digital Booking and Ticketing Regulation waarmee reizigers eenvoudig tickets kunnen boeken in verschillende landen en bij verschillende exploitanten, zonder bang te hoeven zijn dat ze aansluitingen missen [***].
Ze heeft haar kandidaat-commissaris voor duurzaam transport geïnstrueerd om dit te doen en tijdens zijn hoorzitting beloofde ze dit binnenkort te doen. Het werk aan de komende EU-begroting en de toekomstige herziening van de Connecting Europe Facility (CEF), het belangrijkste financieringsprogramma van Europa voor transportinfrastructuur, biedt een goede gelegenheid om EU-investeringen in het spoor ook te richten op onderhoud, verbetering en digitalisering van de spoorweginfrastructuur.
Victor Thévenet (T&E) voegt toe: “De EU heeft een venster van mogelijkheden geopend om eindelijk te verplichten dat treinmaatschappijen hun tickets delen met boekingsplatforms om grensoverschrijdende boekingen met slechts één klik mogelijk te maken. Samen met de uitrol van de Europese standaard voor het commando- en controlesysteem ERTMS, dat de capaciteit en punctualiteit van treinen zal vergroten, hebben deze regelgevingen het potentieel om het spoor betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker te maken. Het is nu tijd voor de Commissie om te laten zien dat dit geen loze beloften zijn.”
*T&E heeft de prijscategorie en de andere zeven categorieën met elkaar vergeleken en geconcludeerd dat de duurste maatschappijen niet degenen zijn met de hoogste scores.
**Enrico Letta (2024). Veel meer dan een markt.
***Ursula von der Leyen (2024). Europa’s keuze. Politieke richtlijnen 2024-2029.
- T&E: ‘Er liggen een aantal fraaie uitdagingen voor de EU om spoorwegdiensten in de EU te verbeteren’. Redactiefoto.