Tekort aan touringcars door mogelijk faillissement Van Hool? De reissector is ongerust
Weinig media hebben de moeite genomen te kijken wat de dreigende ondergang van Van Hool – maandag wordt het faillissement van de constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen waarschijnlijk werkelijkheid – voor de ov- en reissector gaat betekenen. Het Financieele Dagblad is een uitzondering.
De Vlaamse media denken dat de banken niet bereid zijn Van Hool te helpen als er geen sterke industriële partij instapt. Daardoor is een faillissement onafwendbaar. Branchegenoot VDL Bus & Coach – dat in april een fabriek voor e-bussen in Roeselare opent – neemt dit jaar geen orders meer aan voor touringcars. De reissector vreest een tekort aan touringcars.
Traditioneel begint het drukste seizoen voor de touringcarsector met de opening van de Keukenhof, dus nu. Nu al is er een tekort aan touringcars, ook omdat concurrent VDL dit jaar geen orders meer aanneemt. Een faillissement van Van Hool zou de droogte op de touringcarmarkt nog verscherpen.
Van Hool geldt in Noordwest-Europa, naast onder andere VDL, Iveco, Volvo, MAN, Scania en Daimler als een belangrijke leverancier van touringcars. Maar het 77 jaar oude familiebedrijf uit het Vlaamse Koningshooikt vroeg deze week bij de rechtbank al uitstel van betaling aan. De in januari – rijkelijk laat – aangetreden co-CEO naast Filip Van Hool, de Nederlandse crisismanager Marc Zwaaneveld, lijkt zijn herstelplan met daarin nieuwe financiering niet uit te kunnen voeren. Naast felle concurrentie uit China, brachten een verkeerd ingezette strategie, aanhoudende toeleveringsproblemen en vooral jarenlange familietwisten het bedrijf aan de rand van de afgrond.
Arjan Koster, directeur van OAD in het Overijsselse Enter, vertelt het FD dat zijn bedrijf sinds 2018 geen touringcarbedrijf meer is en enkel nog touringcarbedrijven inhuurt. “Als reisorganisatie werken wij samen met een aantal bedrijven die met Van Hool rijden”, zegt Koster. In de maanden april tot en met oktober zet de reisorganisator algauw gemiddeld dertig tot veertig bussen per dag in. De drukste periode staat dus voor de deur. “We kijken er met spanning naar uit wat er gaat gebeuren. Nu al kampen we in het touringcarlandschap met een schaarste aan bussen en chauffeurs.” Koster wijst erop dat VDL Bus & Coach voorlopig geen touringcars meer levert. “Als ook Van Hool nog wegvalt, dan wordt de spoeling wel aardig dun. Gezien de huidige schaarste wordt het dan een hele uitdaging om straks ergens nog touringcars te krijgen.”
Een woordvoerder van de VDL Groep bevestigt dat VDL Bus & Coach in Valkenswaard geen orders meer aanneemt. “Onze totale productiecapaciteit voor 2024 is volledig uitverkocht. We zitten vol, we kunnen niet meer maken dan we kunnen. Op dit moment nemen we geen nieuwe orders voor 2024 aan.”
OAD betrekt zijn touringcars onder meer van TCR Tours in Raalte. Die had onlangs drie nieuwe voertuigen besteld. Directeur Bas Roescher van TCR vertelt dat hij woensdag in de fabriek in Koningshooikt is geweest om twee touringcars op te halen. “Ze zijn keurig afgeleverd. Volgende week halen we de derde op.” TCR heeft een vloot van 43 touringcars. “Het grootste deel is van Van Hool”, zegt Roescher. “We weten niet wat de toekomst zal brengen. Zeker is dat er wat moet gebeuren.”
Directeur Eric Beuk van Koninklijke Beuk in Noordwijk zegt dat zijn 118 jaar oude familiebedrijf een vloot heeft van vijftig touringcars. Daarvan is ongeveer een kwart afkomstig van Van Hool. “We hebben twee leveranciers. De rest is Setra (van Daimler Buses – red.). We hebben in januari een dubbeldekker van Van Hool geleverd gekregen, maar die kwam uit Noord-Macedonië. Men is niet voor niks daar gaan bouwen, omdat de arbeid minder kost. Onze Van Hool-bussen worden dus niet meer in België geproduceerd.”
Corona hakte zwaar in op de reissector. De vraag zakte compleet in. “De touroperators hebben nu de wind in de zeilen”, zegt Beuk. Niet alleen het gebrek aan touringcars, ook het gebrek aan chauffeurs kan afbreuk doen aan het prille herstel in de sector. “Dat is de reden waarom wij een eigen rijschool voor chauffeurs zijn begonnen.” Beuk kan nog niet goed inschatten wat een deconfiture van Van Hool voor zijn eigen bedrijf zou betekenen. “Ik ken de familie Van Hool al jaren. Ik heb met ze te doen en ik gun ze van harte dat ze eruit komen”, zegt hij. “Als we onderdelen voor onze touringcars nodig hebben, nemen we contact op met België. Een paar dagen later worden die met een vrachtwagen gebracht.”
Veel onderdelen voor de motor en de aandrijflijnen van de Van Hool-voertuigen zijn afkomstig van DAF Trucks, vertelt Beuk. “Als Van Hool morgen er niet meer is, dan bestellen we ze bij DAF.” Beuk werd afgelopen week door Van Hool geïnformeerd dat het bedrijf bezig is met een reddingsplan. “Dat kunnen zoethoudertjes zijn. Mijn gevoel zegt dat ze in België toch met te veel mensen zijn blijven zitten.”
- Tekort aan touringcars door mogelijk faillissement Van Hool? De reissector is ongerust. Redactiefoto.