Testritten met ICNG richting Lelystad Centrum zorgen voor verbazing in België; Lelystad-Brussel wordt EuroCity Direct
Reizigers op stations tussen Brussel-Zuid en Antwerpen keken de afgelopen weken raar op. Niet alleen vanwege de ICNG – die rijdt wel vaker test op het Belgische net – maar vooral vanwege de bestemming: Lelystad Centrum.
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten, meldt Treinreiziger.nl. Dat bevestigt NS International. De komende weken wordt de nieuwe route intensief getest. Inmiddels kunnen ook reizigers mee met testritten van de trein. De bestaande IC Brussel tussen Brussel-Zuid en Amsterdam gaat straks onder de naam EuroCity rijden tussen Brussel-Zuid en Rotterdam.
De snelle trein Lelystad/Amsterdam Zuid – Brussel gaat vanaf 15 december officieel van start. Lelystad zal niet bij elke rit start- of eindpunt zijn. ’’De trein zal op bepaalde momenten in de dienstregeling Lelystad als startpunt hebben in plaats van Amsterdam Zuid en rijdt dan via Amsterdam naar Brussel. Dat is goed nieuws voor de reizigers uit Lelystad. Op een later moment zullen we communiceren over de definitieve dienstregeling’’, zegt NS-woordvoerster Anita Middelkoop.
De dienstregeling van de testritten is hier te vinden. De testritten zijn tussen Lelystad en Amsterdam Zuid niet toegankelijk voor reizigers. De ritten die wel toegankelijk zijn voor reizigers staan in de NS Reisplanner. In hoeverre de ritten alleen toegankelijk zijn voor reizigers met een uitnodiging, of voor iedereen met een open ticket, heeft NS International niet duidelijk gemaakt.
De nieuwe trein gaat straks elk uur en 16 keer per dag in totaal. De trein stopt vanaf Lelystad ook op de stations Almere Buiten, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Verschillende intercitystations, waaronder Breda, Noorderkempen en Brussel Airport worden dus overgeslagen om tijdwinst te boeken. De totale reistijdwinst Schiphol – Brussel bedraagt een kleine 40 minuten.
De Intercity Brussel, die straks EuroCity gaat heten, blijft ook rijden en gaat ook zestien keer per dag. Maar deze verbinding wordt ingekort en rijdt straks niet meer van en naar Amsterdam maar tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid. De EuroCity Brussel stopt op meer stations: Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda.
NS gaat de nieuwe verbinding samen met de Belgische NMBS uitvoeren met nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)-treinen die geschikt zijn gemaakt voor de Belgische spoorwegen. De trein rijdt in twee uur van Amsterdam naar Brussel. Dat is drie kwartier sneller dan de reis nu. De trein is ingelegd op een snelheid van 160 kilometer per uur, zodat indien nodig ook de oude treinen ingezet kunnen worden. De ICNG heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, dus op termijn kan de reistijd verder verkort worden. De EuroCity Direct zal bovendien vermoedelijk tien minuten stilstaan, zodat de Eurostar de trein kan inhalen.
Onduidelijk is of NS International de tarieven zal wijzigen voor de versnelde trein. Toen in 2012 de Fyra werd geïntroduceerd, werd de verkorte reistijd aangegrepen om de tarieven fors te verhogen. Het spoorbedrijf wil op dit moment niets kwijt over een eventuele tariefswijziging. De EuroCity Direct is een internationale verbinding die in België niet gebruikt kan worden voor binnenlandse treinreizen. Hoe dit in Nederland zal zijn en wat het tarief voor de trein is, is niet bekend.
- Testritten met ICNG richting Lelystad Centrum zorgen voor verbazing in België; Lelystad-Brussel wordt EuroCity Direct. IC Brussel wordt beperkt tot Rotterdam en gaat EuroCity heten. Redactiefoto.