Tientallen reizigers passen niet meer in de trein tijdens de ochtendspits en blijven achter op perrons
Druk, drukker, drukst. Wie in de ochtendspits met de trein reist is het vast al opgevallen: er is de afgelopen weken soms nauwelijks plek. Treinen zitten soms zelfs zo vol, dat reizigers er niet meer bij kunnen en achterblijven op het perron. De NS ziet weinig uitwegen. NS-CEO Koolmees had – in de typische NS-excuuscultuur – al gewaarschuwd voor ‘een pittige herfst’. Ook Arriva merkt dat het drukker is in de trein.
Een bloemlezing uit De Gelderlander: Deze dinsdagochtend stopte de intercity richting Roosendaal wel op station Arnhem Centraal, maar die zat op een gegeven moment zó vol, dat er niemand meer kon instappen. In de Arriva-trein op de Maaslijn tussen Venlo en Nijmegen een zelfde verhaal. Op de stations van Cuijk en Mook-Molenhoek bleven tientallen reizigers teleurgesteld achter, omdat er simpelweg niemand meer bij paste. Nou klagen ‘we’ al langer over het openbaar vervoer, maar er lijkt meer aan de hand.
En inderdaad, volgens de NS is het momenteel echt drukker in de trein. Het vervoersbedrijf waarschuwde hier al voor. De spoorwegmaatschappij nam daarom al verschillende maatregelen, zoals de inzet van extra lange treinen. En daarmee zit de NS op het traject Arnhem-Nijmegen eigenlijk ‘aan de max’. “De mogelijkheden zijn beperkt. We zetten al langere treinen in en we kunnen daar niet nóg meer treinen laten rijden”, zegt een woordvoerder van de NS.
Arriva bevestigt ook dat het momenteel drukker is in de treinen. Maar volgens de vervoerder, die onder meer veel passagiers heeft op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond, is het niet zo dat er nu meer treinen uitvallen of dat er meer storingen zijn dan normaal. Wel klagen reizigers dat het soms erg druk is in de ochtendspits.
Volgens een woordvoerder van de NS gaat in september iedereen weer aan het werk. Ook beginnen studenten weer aan hun opleiding. Ook bij Arriva wijzen ze op de ‘septemberpiek’ om de drukte te verklaren. “September is altijd een drukke maand vanwege de start van het nieuwe schooljaar en het einde van de zomervakantie. Ook de veranderende weersinvloeden zorgen er soms voor dat meer mensen gebruikmaken van het OV.”
Bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Radboud Universiteit in Nijmegen bevestigen ze dat de collegebanken in september meestal het best gevuld zijn. “Nu komt iedereen nog naar college en zijn er veel verplichtingen en ontmoetingsmomenten”, zegt een woordvoerder van de HAN. Precies hierom ondernam de hogeschool in september 2018 al actie. Toen werden de tijden van de eerste lessen aangepast om zo de drukte tijdens de spits te laten afnemen. Maar soortgelijke maatregelen worden op korte termijn niet genomen.
Vooral in de ochtendspits wordt de drukte als problematisch ervaren. De NS roept daarom op om de spits te mijden, als dit kan. Juist omdat de vervoerder verder niet veel kan betekenen. “Het is echt aan de reiziger zelf om op een ander tijdstip te reizen. Iedereen wil graag mee, maar soms lukt dat niet en dat is vervelend. We wijzen mensen daar ook op, door vooraf aan te geven wat de verwachte drukte is”, zegt de NS-woordvoerder. Reizigers moeten in de NS-app kijken naar de ‘poppetjes’ bij de treinen die de verwachte drukte aangeven.
De voorbije periode klaagden vooral reizigers op het traject Arnhem-Nijmegen over drukte en extra reistijd. Maar de NS ziet daar gek genoeg geen bijzonderheden: “Het heeft niets te maken met treinuitval, want dat is hier niet meer dan elders. Ook hebben we niet te maken met meer uitval van personeel.”
Reizigersorganisatie Rover is scherp op klachten over drukte. Maar volgens de belangenorganisatie is er momenteel geen sprake van een uitzonderlijke situatie. Ook niet op de drukke verbinding tussen Arnhem en Nijmegen. “We hebben de afgelopen twee weken een paar meldingen binnengekregen over drukte op het traject. Dat is niet meer dan anders. Soms kwam dit door een trein die daarvoor was uitgevallen.”
- Tientallen reizigers passen niet meer in de trein tijdens de ochtendspits en blijven achter op perrons; Niet overal is het even druk bij NS en Arriva. Archieffoto redactie.