Toenemende agressie tegen buschauffeurs
Iedereen die het regionale en nationale nieuws volgt, hoorde al van de vele gevallen van agressie tegen buschauffeurs. Ze bevinden zich dan ook in een kwetsbare situatie, alleen achter het stuur ergens onderweg, van vroeg in de ochtend tot zeer laat in de avond. Bovendien krijgen ze de frustraties over zich heen over alles wat er misloopt in het openbaar vervoer. Deze agressie neemt alle vormen aan, van verbaal geweld tot zeer zware fysieke agressie met ziekenhuisopnames tot gevolg.
Om een voorbeeld te geven: Op 6 juni kreeg buschauffeur Mario Recule uit het niets klappen door het open raam van zijn bus. De dolle aanvaller bedreigde hem met de dood, sloeg de ramen en deur stuk. Gelukkig hield de deur het nog net, en kon de aanvaller weinig fysiek letsel toedienen. Maar van de mentale klap is Mario nog steeds niet bekomen.
Jammer genoeg bereiken dit soort verhalen ACV Openbare Diensten en de andfere vakbonden haast wekelijks. De maat is meer dan vol! Wij willen de bevolking bewust maken voor deze problematiek. Ook vragen wij maatregelen van de beleidsmakers. Niet alleen om het risico op agressie te verlagen, maar ook om de gevolgen ervan beter op te vangen. “Samen met onze militanten zetten wij onze schouders onder een werkvloer zonder agressie,” aldus de ACV. “Want iedereen verdient een job zonder geweld!”
Dit zijn de belangrijkste resultaten van de enquête die vooraf ging aan deze petitie. Een job zonder geweld? Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Maar omdat we voelden dat agressie op het werk toeneemt én omdat er daarover weinig cijfermateriaal beschikbaar is, organiseerden we een enquête onder werknemers in de publieke sector. Met als centrale vraag: ‘Hoe veilig voel jij je op het werk?’
Zo’n 3.600 werknemers namen deel aan de enquête. Maar liefst 1.000 onder hen waren al een of meerdere keren het slachtoffer van fysieke agressie. En zelfs 2.600 van verbale agressie. Dit zijn onheilspellende cijfers, zeker als je weet dat niet alle gevallen worden gemeld.
De resultaten: 28% was al slachtoffer van fysieke agressie
- ruim de helft al verschillende keren
- 69% had hierdoor een fysiek letsel
- 88% van de gevallen werden gemeld
- 73% was slachtoffer van verbaal geweld
- 3 op 4 gevallen worden gemeld
Redenen om niet te melden
- Gebrek aan opvolging
- Dagelijkse voorvallen
- Geen idee waar te melden
De belangrijkste gevolgen voor het slachtoffer
- Verlies van werkplezier
- Minder presteren
- Overwegen om van job te veranderen
– Onveilig gevoel op het werk
ACV: “Met de verzamelde handtekeningen stappen we naar de politiek. Want agressie mag niet langer geaccepteerd worden als ‘soms part of the job’. Het beleid moet daarin duidelijke standpunten innemen!”
Voorgestelde beleidsadviezen:
- Strenger straffen
- Meer personeel
- Camerabewaking in alle bussen, bodycams voor controleurs
- Meer training over omgaan met geweld en agressie
- Meer en betere opvangmogelijkheden achteraf
- Toenemende agressie tegen buschauffeurs. Redactiefoto.