Translink incasseerde de afgelopen jaren 30 miljoen aan ‘vergeten’ euro’s op oude ov-chipkaarten
Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, dat in handen is van de Nederlandse ov-bedrijven, heeft de afgelopen vijf jaar bijna 30 miljoen euro overgehouden aan saldo op verlopen ov-kaarten. En daar komt mogelijk nog 36 miljoen euro bij. Het bedrijf houdt dat zo stil mogelijk, want er worden geen campagnes gevoerd om de reizigers attent te maken op de mogelijkheid die ‘vergeten’ euro’s terug te vorderen van Translink.
Alleen al vorig jaar inde het bedrijf 9 miljoen euro aan saldo van oude ov-chipkaarten, blijkt uit het jaarverslag van Translink. En zo gaat het al jaren. Nu de ov-chipkaart langzaam maar zeker overbodig wordt – inchecken gaat ook met de bankpas of telefoon – groeit het bedrag dat Translink jaarlijks bijschrijft fors.
Wie nog geld op de ov-kaart heeft kan dat terugvorderen, maar uit de jaarverslagen van Translink blijkt dat veel mensen dat niet doen. “Mensen weten onvoldoende dat ze geld van de kaart terug kunnen vragen. Er wordt weinig bekendheid aan gegeven door Translink. Daar gaat het mis,” zegt Sanne van Galen van reizigersorganisatie Rover tegen Het Parool.
Wie een anonieme OV-kaart heeft – dat zijn 6,5 miljoen mensen – moet zelf maar zien te achterhalen of en hoe het eigen geld is terug te vorderen. “Als je een deel van het geld zou besteden aan een campagne dat je je geld terug kunt krijgen, dan zouden waarschijnlijk veel meer mensen dat doen. Er moet iets gebeuren. Mensen betalen al genoeg voor het ov.” Maar zo’n campagne wordt niet gevoerd door Translink.
Tot vijf jaar na het verlopen van de kaart is het mogelijk om het saldo terug te vragen, daarna vervalt het geld van de reiziger aan Translink. Volgens Rover gebruikt het bedrijf de miljoenen voor ‘vage ict-projecten’. “Door middel van de vele initiatieven in de afgelopen jaren is er alles aan gedaan om het niet gebruikte saldo terug te brengen naar de reiziger,” meldt Translink in het jongste jaarverslag. Maar dat blijkt niet uit de cijfers. Er wordt nauwelijks ruchtbaarheid gegeven aan de mogelijkheid om geld terug te vragen. Jaar in jaar uit komt er bij Translink juist méér geld binnen van ov-kaarten die langer dan vijf jaar zijn verlopen en waarvan het saldo dus niet meer teruggegeven wordt. Eind 2018 had Translink 1,4 miljoen euro in kas aan verlopen ov-saldo van reizigers. Vervolgens liep dat jaar na jaar fors op tot bijna 19 miljoen euro eind vorig jaar.
Als bij die pot van 19 miljoen euro ook het reizigerstegoed wordt opgeteld dat Translink afgelopen vijf jaar zelf heeft besteed of weggeven, dan gaat het zelfs om bijna 30 miljoen euro. Er staat bovendien nog 36 miljoen geparkeerd aan reizigersgeld op verlopen kaarten dat nog wel is terug te claimen. Als dat niet gebeurt, belandt het ook in de zakken van Translink. Translink stelt dat het de verantwoordelijkheid is van de reizigers zelf om geld terug te vragen. “Bij anonieme ov-chipkaarten kennen we de kaarthouder niet; die kunnen we heel moeilijk bereiken,” meldt woordvoerder Gerbrant Corbee.
- Translink incasseerde de afgelopen jaren 30 miljoen aan ‘vergeten’ euro’s op oude ov-chipkaarten. Redactiefoto.