Transport & Environment: Genoeg ruwe metalen om in 2023 wereldwijd 14 miljoen elektrische auto’s te maken
Er is genoeg lithium en nikkel beschikbaar om in 2023 wereldwijd 14 miljoen elektrische auto’s te produceren, zelfs zonder Russische voorraden, blijkt uit een nieuw onderzoek naar de beschikbaarheid van grondstoffen op korte termijn. Transport & Environment (T&E), dat de studie heeft uitgevoerd, roept de Europese regeringen op om meer te doen om de toegang tot belangrijke metalen te verstevigen en om de groene energiezekerheid te waarborgen.
Julia Poliscanova, senior director bij T&E, zei: “Oorlog in Oekraïne heeft aangetoond dat we onszelf moeten afkicken van olie. De beste manier om dit te doen is om elektrisch te gaan. Ondanks wat mensen zeggen, is er geen tekort aan lithium of nikkel in de aardkorst. Het is alleen een gebrek aan politieke wil dat Europa kwetsbaar maakt voor bevoorradingsproblemen.”
De beste manier voor Europa om het Poetin-regime te straffen voor zijn illegale oorlog tegen Oekraïne, is over te stappen op elektrische voertuigen, zegt T&E. In schril contrast met olie worden nikkel en lithium – cruciale metalen voor de productie van EV-batterijen – overweldigend gewonnen in democratische landen. Toch beweren velen dat er niet genoeg grondstoffen beschikbaar zijn om op korte termijn over te schakelen op elektrisch, een probleem dat nog wordt verergerd door sancties op Russisch nikkel.
Uit het onderzoek van T&E blijkt dat er genoeg lithium- en nikkelmetaal zou zijn om in 2023 wereldwijd tot 14 miljoen elektrische auto’s op batterijen (BEV) te produceren – 55% meer dan de huidige marktprognoses. Zelfs als de grondstofvoorraden krapper worden en onder de capaciteit van de batterijfabrieken blijven, kunnen in 2025 nog steeds 21 miljoen BEV’s worden geproduceerd – bijna 50% meer dan de marktschattingen.
Dit is echter geen garantie voor het aanbod van Europa als ’s werelds toonaangevende EV-markt. Door de groeiende verkoop van elektrische auto’s in China en de VS is er concurrentie om de cruciale grondstoffen, waarbij beide landen maatregelen nemen om de toegang tot belangrijke grondstoffen te waarborgen.
Julia Poliscanova: “Terwijl China en de VS hun beleidsinspanningen versterken om de toevoer van kritieke metalen veilig te stellen, speuren Europese leiders de wereld af op zoek naar meer olie. Dit is het moment om ons te concentreren op het inkopen van de duurzame grondstoffen die het continent nodig heeft voor onze energieonafhankelijkheid en een groene toekomst.”
Europese beleidsmakers moeten de diplomatie versterken met collega-democratieën zoals het grondstofrijke Australië, Indonesië, Canada en Chili, en besprekingen beginnen met mijnbouwbedrijven, zegt T&E. De groep heeft de EU opgeroepen om een speciale autoriteit in het leven te roepen om de continuïteit van de bevoorrading van duurzame kritische metalen te waarborgen.
Er zijn oprechte zorgen over het effect dat een krappe grondstoffenmarkt zal hebben op de batterijprijzen. Structureel gezien heeft een lange periode van lage grondstofprijzen geleid tot onderinvesteringen in nieuwe metaalwinning, terwijl kortdurende door Covid veroorzaakte verstoringen in toeleveringsketens en de oorlog in Oekraïne de prijzen onder druk hebben gezet. Maar dit zal naar verwachting niet duren, zegt T&E. Mijnbouw- en recyclingbedrijven reageren nu al op de hoge prijzen door uitbreidingen aan te kondigen, wat de komende jaren tot een prijsstabilisatie zou moeten leiden.
- Transport & Environment: Genoeg ruwe metalen om in 2023 wereldwijd 14 miljoen elektrische auto’s te maken. Foto Bovag.