TreinTramBus hekelt ingewikkelde tarieven; Parallellen met Nederland aldus Rover en NS
De hervorming van treinreizen in België is de grootste in dertig jaar. Waar kaartjes nu nog vaak een vast bedrag kosten, gaan treinreizigers in België vanaf 15 oktober per kilometer betalen. Wel geldt een maximum: een gewoon enkeltje kost nooit meer dan 20,90 euro, tegen 26 euro nu. Aanzienlijk lager dan in Nederland, waar een rit Groningen–Amsterdam 31 euro kost.
Marc Huybrechts, directeur Customer Services van de NMBS, zegt dat de Belgische spoorwegen vooral reizen op kortere afstanden interessanter willen maken. “Het is geen tariefsverhoging”, benadrukt hij. “We willen vooral in de daluren meer reizigers aantrekken, en we willen dat ze frequenter de trein nemen. Concreet moet dat in drie jaar tijd 5 tot 9% meer reizigers opleveren.” In tien jaar wil de NMBS zelfs 30% meer reizigers vervoeren.
De NMBS denkt dat de gemiddelde prijs van een kaartje daalt. Voor de meeste reizigers zal het voordelig zijn. Maar voor enkele doelgroepen, voornamelijk wie nu minder vaak de trein neemt en geniet van een forfaitair tarief, zoals senioren, zal het wél duurder worden.
Reizigersorganisatie TreinTramBus hekelt de complexiteit van de nieuwe tarieven. De NMBS wil duidelijkheid scheppen, maar nu wordt het net ingewikkelder, aldus Peter Meukens. “Het optellen van de verschillende kortingstarieven maakt het voor reizigers niet gemakkelijk om te weten hoeveel ze moeten betalen. Wie al niet zo vaak de trein neemt, dreigt helemaal af te haken. Je moet alles al nauwgezet plannen en optellen om echt voordeliger te reizen. Dan blijft de auto in veel gevallen helaas gemakkelijker.”
OV-experts zien in het AD duidelijke parallellen met Nederland. “De NMBS lijkt goed naar NS te hebben gekeken”, zegt Freek Bos van reizigersvereniging Rover. “Alleen liggen de Belgische tarieven wel een stukje lager dan hier.”
Ook de NS ziet overeenkomsten. “Wij hanteren al jaren kilometerprijzen”, zegt woordvoerder Erik Kroeze tegen het AD. Vaste ticketprijzen zijn hier al lang verdwenen. “Alleen het Railrunnerkaartje voor kinderen kent nog een vaste prijs.”
Het liefst zou NS een spitsheffing invoeren, in combinatie met lagere tarieven in het dal en het weekend. De Tweede Kamer ging daar echter niet mee akkoord. “Net als in België kijken wij nog steeds hoe we meer reizigers in het dal en in het weekend in de trein kunnen krijgen.”
Opvallend in de recente spoordiscussie in België was, dat door alle partijen weer nadrukkelijk als voorbeeld naar het Zwitserse OV-systeem wordt gewezen, terwijl de verschillende vervoerders nu nadrukkelijk de opdracht hebben om voor voorjaar 2026 te komen met een voorstel voor een ticketsysteem dat over de grenzen heen en tussen alle vervoerders kan werken.
- TreinTramBus hekelt nieuwe, ingewikkelde tarieven; Parallellen qua beprijzing met (duurdere) Nederland aldus Rover en NS. Omdat de NMBS de graffitibestrijding niet onder de knie krijgt, ogen de Belgische treinen bij tijd en wijle kunstzinnig en exotisch. Foto Herman Welter.