Tweede 24-uursstaking door Uber-chauffeurs in New York City
Uber-chauffeurs staken vandaag in New York City voor de tweede keer binnen een maand. Het gaat om chauffeurs die zijn aangesloten bij de New York Taxi Workers Alliance (NYTWA), de vakbond die de belangen van taxi- en app-chauffeurs behartigt.
Uber-chauffeurs organiseerden deze tweede staking om een door Uber via de rechtbank geblokkeerde loonsverhoging terug te winnen en roepen Uber-gebruikers op om hen te steunen door Uber te boycotten voor de duur van de staking.
Uber-chauffeurs staakten de afgelopen weken niet alleen in diverse Britse steden vanwege het uitblijven van tariefsverhogingen en redelijke vergoedingen voor Uber-chauffeurs, maar nu ook in New York. Om middernacht hebben NYTWA-leden die voor Uber werken hun app 24 uur lang afgesloten. Dit zal de tweede chauffeursstaking zijn sinds Uber een rechtszaak heeft aangespannen om een verhoging van ongeveer 1.000 dollar (zo’n 940 euro) per maand te stoppen die de Taxi and Limousine Commission (TLC) toekende voor 19 december 2022. Zowel taxichauffers als app-chauffeurs kregen toen een loonsverhoging. Voor de taxichauffeurs de eerste tariefsverhoging in tien jaar.
Op nieuwjaarsdag hadden de app-chauffeurs al ongeveer 12 miljoen dollar (€ 11,3 miljoen) aan loonsverhogingen verloren. Op 23 december diende NYTWA haar klachten in bij de rechtbank van de staat New York opdat de rechter de belangen van de chauffeurs bij het herstellen van de loonsverhoging juist kan wegen. De rechtbank bekijkt nu de gegevens van de stad (TLC), Uber en NYTWA en zal morgen, op vrijdag 6 januari, een hoorzitting houden voor advocaten om vragen van de rechtbank te beantwoorden.
In eerdere rechtszaken zei Uber dat het UberX-rijders in september 2022 al 48% meer in rekening bracht dan in 2019. De TLC stemde voor de verhoging om app-chauffeurs te helpen de kosten van enorm hoge inflatie in de VS te dekken. De autokosten voor chauffeurs zijn de afgelopen maanden steeds verder gestegen. In de omgeving van New York City zijn ze nu 250% hoger dan de kosten van levensonderhoud. De prijs van benzine is deze zomer verdubbeld in vergelijking met 2018, het jaar waarin de chauffeurstarieven van Uber en Lyft voor het eerst werden vastgesteld door TLC. Hoewel de TLC niet regelt hoeveel Uber en Lyft passagiers in rekening brengen, regelt de commissie wel het minimum dat app-bedrijven als Uber en Lyft chauffeurs per minuut en per kilometer van elke rit moeten betalen.
Na een campagne van een jaar, waaronder meerdere openbare hoorzittingen en bijeenkomsten van de NYTWA-vakbonden, de inflatiecrisis en een traag herstel na de pandemie, stemde de TLC unaniem om de tarieven te verhogen. Hoewel Uber passagiers al hogere tarieven in rekening bracht vóór Covid, klaagde Uber om de verhoging voor de app-chauffeurs stop te zetten.
Morgen, op 6 januari hoort de rechter mondelinge argumenten over de vraag of Uber een gerechtelijk bevel moet krijgen om te voorkomen dat de huidige regels van kracht blijven tot het einde van het proces, of dat het bevel tot uitstel moet worden opgeheven tijdens de rechtszaak.
NYTWA vroeg haar leden om vandaag te demonstreren bij het hoofdkantoor van Uber om hun eisen te steunen. Tijdens de eerste staking, toen duizenden Uber-chauffeurs de app afsloten, zag Uber zich direct genoodzaakt de prijzen te verhogen via de ‘surge pricing’-modus. Financiële media meldden toen dat de aandelenkoers van Uber daalde na de staking. De NYTWA-tweet waarin deze staking werd aangekondigd, is meer dan drie miljoen keer gedeeld.
- Taxichauffeurs en app-chauffeurs in New York City genoten op 19 december van een tariefsverhoging, maar Uber blokkeerde de verhoging van de app-chauffeurs in de rechtbank. Redactiefoto.