Uber bestelt 100.000 EV’s bij Chinese BYD: ‘Taxiritten als marketingkanaal’; een eerdere deal met levering e-voertuigen via autoverhuurder Hertz werkte niet
BYD en Uber tekenden in een wereldwijde deal voor de levering van 100.000 elektrische voertuigen. Elektrische voertuigfabrikant BYD heeft een deal voor 100.000 voertuigen aangekondigd met Uber, de laatste in een reeks strategische stappen die illustreren hoe wagenparkpartnerschappen de internationale verkoopaanpak ondersteunen. Een eerdere vergelijkbare deal met autoverhuurgigant Hertz liep op niets uit.
De meerjarige overeenkomst met Uber omvat in eerste instantie Europa en Latijns-Amerika, voordat deze wordt uitgebreid naar het Midden-Oosten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. BYD zei dat het partnerschap Uber-chauffeurs ‘best-in-class’-prijzen en financiering voor zijn voertuigen zal bieden. De deal is opmerkelijk omdat met name Europa de invoer van Chinese e-voertuigen via importheffingen probeert in te dammen. Een vergelijkbare deal om Uber-chauffeurs in de VS e-voertuigen via autoverhuurder Hertz te laten betrekken, werkte niet omdat de Tesla’s van Uber-chauffeurs nogal ‘reparatiegevoelig’ bleken.
Uber houdt toezicht op ’s werelds grootste on-demand EV-vloot, en hoewel de omvang en schaal op zichzelf al een enorme zakelijke kans vormen, is de mogelijkheid om miljoenen taxiklanten te bereiken een krachtig marketingkanaal voor BYD om potentiële klanten te bereiken. “Veel passagiers vertellen ons dat hun eerste ervaring met een elektrische auto is tijdens een Uber-rit”, aldus Dara Khosrowshahi, CEO van Uber.
Uit onderzoeken onder Uber-chauffeurs is gebleken dat de prijs en beschikbaarheid van financiering de belangrijkste barrières zijn voor de adoptie van een elektrische auto. Daarom beloven BYD en Uber financierings- en leaseaanbiedingen, evenals kortingen op opladen, voertuigonderhoud of verzekeringen, afhankelijk van de lokale marktomstandigheden.
Stella Li, Executive Vice President van BYD en CEO van BYD Americas, zei dat de samenwerking een nieuw tijdperk inluidde in de elektrificatie van stedelijke mobiliteit, waardoor BYD EV’s een alledaags gezicht zouden worden op stadsstraten over de hele wereld.
Vorige maand tekende BYD een memorandum van overeenstemming (MoU) met het wereldwijde leasebedrijf Ayvens, dat ’s werelds grootste multi-brand EV-vloot exploiteert, om de distributie van elektrische auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen voor zowel fleet- als retailklanten in Europa te ondersteunen. De overeenkomst omvat een white label full-service leaseoplossing die BYD-dealers aan het MKB kunnen aanbieden, geleverd door Ayvens. En al in 2022 committeerde de internationale verhuurgigant SIXT zich aan een zesjarige deal voor 100.000 puur elektrische BYD-auto’s.
Het is niet alleen in de verkoop dat BYD de fleetmarkt lijkt te begrijpen. De fabrikant is er ook op gebrand om traditionele dealerkanalen in Europa te ontwikkelen, waarbij hij zijn toewijding benadrukte om een hoog niveau van aftersalesondersteuning te bieden. De dealerpartners zijn bekend bij veel wagenparken en leasemaatschappijen, waaronder veel van de top 30 dealergroepen in Europa, waaronder Emil Frey in Zwitserland en Liechtenstein, Hedin in Duitsland en Zweden, Inchcape in België en Luxemburg, Louwman in Nederland, BymyCar in Frankrijk, Salvador Caetano in Portugal, Astara en Caetano Retail in Spanje, Autorino in Italië en Lookers, Vertu en Pendragon in het VK.
Autoverhuurbedrijf Hertz zag zichzelf ooit als de ultieme EV-makelaar, die op batterijen werkende voertuigen uitdeelde aan zakenreizigers, Uber- en taxichauffeurs en techneuten in een ambitieus plan om de wielen te smeren voor de EV-revolutie. Het bedrijf tekende overeenkomsten met Tesla en Polestar om bijna 200.000 EV’s te kopen. De waardering van Tesla overschreed de $1 biljoen op het nieuws.
Maar net als veel andere aspecten van de EV-switch, stuit dat plan op wat tegenwind. Onlangs zei Hertz dat het de rem op zijn EV-uitrol zette, verwijzend naar de dalende wederverkoopwaarde van zijn EV’s en de hoge reparatiekosten, vooral door het gebruik van de Tesla’s door Uber-chauffeurs. De reparatiekosten zijn ongeveer het dubbele van wat het bedrijf uitgeeft aan autoreparaties op benzine, vertelde Hertz CEO Stephen Scherr aan Bloomberg.
Een deel van het probleem is gekoppeld aan Hertz’ plannen om EV’s te verhuren aan taxichauffeurs. Van de 100.000 Tesla’s die Hertz heeft verworven, zou de helft worden toegewezen aan Uber-chauffeurs als onderdeel van een deal met het taxibedrijf. En chauffeurs zeiden dat ze dol waren op de Tesla’s! Maar Uber-chauffeurs zorgen voor veel reparatiewerk. Deze hogere benuttingsgraad kan leiden tot veel schade — zeker meer dan Hertz had verwacht. Hertz zei dat het probeerde om “hogere schadegevallen onder EV-ridehailingbestuurders” te beperken door een deel van zijn vloot over te hevelen naar zijn vrijetijdssegment. Maar dat pakte niet zo goed uit als het bedrijf had gehoopt. Inmiddels heeft Hertz weer een flinke order voor benzineauto’s geboekt. Het valt nog te bezien hoe de deal tussen BYD en Uber uitpakt. Hertz heeft inmiddels weer een groot aantal benzine-huurauto’s aangeschaft.
- Uber bestelt 100.000 EV’s bij Chinese BYD: ‘Taxiritten als marketingkanaal’; een eerdere deal met levering e-voertuigen via autoverhuurder Hertz werkte niet. Foto BYD.