Uber-concurrent Lyft gaat reclame tonen op e-bikes en in auto’s
Lyft wil het grootste reizende medianetwerk ter wereld bouwen. Het bedrijf heeft hier een vierjarenplan voor ontwikkeld en deels gepresenteerd, aldus reclamevakblad Adformatie. Lyft biedt onder meer taxidiensten en deelfietsen aan, net zoals concurrent Uber dat doet. Maar anders dan Uber, dat internationaal actief is, doet Lyft dat uitsluitend in de VS.
De Lyft-taxi’s en e-bikes gaan reclames tonen op de ingebouwde (tablet)schermen, aldus Lyft. Taxichauffeurs gebruiken zo’n scherm voor hun navigatie, klantbetalingen en communicatie. Volgens het bedrijf krijgen taxichauffeurs een – niet nader genoemd – percentage van de advertentie-inkomsten.
Die advertenties zijn straks ook zichtbaar op de dockingstations en reclamezuilen bij Lyft’s deelfietsen en in de smartphone-app die twintig miljoen actieve Lyft-taxichauffeurs gebruiken. Adverteerders kunnen hun reclames prominent in beeld brengen onder de grote groep taxichauffeurs, zegt Lyft.
Interessant is Lyft’s focus op zijn Halo Screen. Dit is een digitaal reclamebord, gemonteerd op het dak van een Lyft-auto. Het bord heeft aan beide kanten een scherm dat een advertentie toont van een partner. Lyft biedt hyper-targeting aan via locatie en tijdstip – afhankelijk van waar en hoe laat de taxi rijdt – en kan ook targetten via een specifiek gebied – eveneens omdat daar taxi’s rijden. Een derde partij meet impressies en andere statistieken van de campagnes, waar onder meer Starbucks en Marvel al voor kozen. Uber heeft een vergelijkbare strategie en biedt via een dochterbedrijf in grote steden in de VS ook reclame op grote taxidaklichten aan.
Lyft gebruikt zijn Halo Screen nu op Lyft-auto’s in drie grote Amerikaanse steden en wil uitbreiden naar meer steden. De techniek achter het Halo Screen is al in handen van Lyft: het nam het bedrijf Halo Cars in 2019 over. Dat Lyft serieus is over zijn reclame-ambities, blijkt uit de oprichting van een nieuwe mediatak binnen het bedrijf. Lyft Media wordt verantwoordelijk voor het binnenhalen van de advertentie-inkomsten. Concurrent Uber hanteert een vergelijkbare advertentiestrategie en verwacht hier in 2024 één miljard dollar mee te verdienen.
- Uber-concurrent Lyft gaat reclame tonen op e-bikes en in en op auto’s (via het Halo Screen). Foto Lyft.