Uber startte proef van 3 maanden met taxiritten in Tokio
Lange tijd was, dankzij een bijzonder effectieve lobby van de taxisector, de Japanse vervoersmarkt een ontoegankelijke sector voor Uber. Lange tijd was met name de politiek in het land mordicus tegen de toegang van het bedrijf tot de Japanse vervoersmarkt. Maar mede als gevolg van politieke veranderingen, kon Uber voor een test van drie maanden tot eind november starten met testritten in Tokio.
Daarvoor moet het bedrijf samenwerken met verschillende autodeel- en taxibedrijven om een dienst aan te bieden voor Uber-chauffeurs die geen eigen voertuig hebben. Buitenlanders in Japan kunnen hun app gewoon gebruiken en kiezen tussen een traditionele taxi of de nieuwe Uber-voertuigen.
Uber is begonnen met de samenwerking met autoverhuurbedrijf Times Mobility en taxibedrijf Royal Limousine om voertuigen voor Uber-chauffeurs te vinden, aldus een Uber persbericht. Uber is sinds 2018 uitermate beperkt actief in Japan, maar de service is om verschillende redenen moeilijk te vinden. Bovendien zijn er in de goed-georganiseerde taxisector in Tokio veel taxi’s te vinden die veelal tegen een lagere prijs werken dan Uber. Maar sinds 2019 is het aantal taxichauffeurs echter met bijna 20% afgenomen, omdat oudere chauffeurs met pensioen gingen en jongere chauffeurs tijdens de COVID-pandemie naar andere banen overstapten, aldus de publieke omroep NHK.
De activiteiten van taxibedrijven in Japan moeten worden gerund door één bedrijf dat verantwoordelijk is voor het inhuren, opleiden en betalen van de chauffeurs. “Op dit moment hebben we bij het werven van taxichauffeurs problemen gehad, waarbij velen van hen helaas moesten opgeven omdat ze geen eigen auto hadden”, aldus Kensaku Kaneko, CEO van Royal Limousine. “Bovendien hebben we maar een paar ongebruikte taxivoertuigen, dus het is moeilijk om voertuigen gereed te maken voor verhuur aan taxibedrijven, vooral met de huidige beperkte openingstijden”, zei hij.
De proef met Uber begon met twee auto’s in Yurakucho, een van de 23 wijken in centraal Tokio. Na verloop van tijd zal het worden uitgebreid naar de andere 22 wijken en de steden Musashino en Mitaka, met als doel om eind dit jaar volledig operationeel te zijn. “Via dit initiatief bieden we mensen die geen eigen auto bezitten de mogelijkheid om taxichauffeur te worden en ondersteunen we de wervingsactiviteiten van taxibedrijven”, aldus het Uber-persbericht.
Ridehailingdiensten in Japan mogen alleen worden uitgevoerd in bepaalde gebieden en soms keurt het ministerie dit goed, op basis van een tekort aan taxi’s, aldus de website van het ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme. Taxi-hailing- en taxideeldiensten zijn actief in 22 prefecturen, terwijl er nog negen andere prefecturen zijn die zich voorbereiden om de dienst aan te bieden, maar deze diensten zullen verder worden uitgebreid, aldus het ministerie.
De chauffeurs moeten onder het beheer van taxibedrijven werken en de tarieven worden vastgesteld op basis van taxitarieven. De proefperiode met autodelen tussen de drie bedrijven in Tokio duurt tot 30 november, aldus het persbericht. Volgens het ministerie zijn in april in Japan ridehailingdiensten gestart om het tekort aan taxi’s op te lossen. De Japanse overheid zal een besluit nemen over het zelfstandig laten opereren van taxibedrijven en het uitbreiden van de beschikbaarheid van deze ridehailingdiensten na het beoordelen van de resultaten van de eerste proef, aldus een artikel in de Japan Times.
- Uber start met testritten in Tokio, in een markt waar er veel taxi’s zijn die tegen lagere tarieven rijden. Foto Zhanna Aleksandrova.