Uber zet herstel na de pandemie voort, maar verliest $ 5,6 miljard (5,29 mrd euro) aan investeringen; Uber- en Lyft-aandelen verliezen in waarde
Uber rapporteerde woensdag een sterke groei in zijn ride-hailing- en bezorgactiviteiten en zei dat het zich bleef herstellen van de pandemie, ook al verloor het $ 5,6 miljard (€ 5,29 mrd.) vanwege investeringen in andere ride-sharing-bedrijven, voornamelijk het Chinese Didi.
Uber rapporteerde een omzet van $ 6,9 miljard (€ 6,52 mrd.) voor de eerste drie maanden van 2022, wat de verwachtingen van analisten overtrof en 136 procent hoger was ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er aanzienlijk minder gereisd werd. Uber maakte dit kwartaal 1,7 miljard ritten, een stijging van 18 procent ten opzichte van een jaar eerder. Elke maand maken 115 miljoen mensen gebruik van het platform, een stijging van 17 procent.
“Zoals mensen over de hele wereld zijn teruggekeerd naar kantoren, restaurants, pubs, stadions en luchthavens, zijn ze ook teruggekeerd naar Uber”, zei CEO Dara Khosrowshahi tegen investeerders. Hij voegde eraan toe dat de resultaten van het bedrijf “duidelijk maken dat we sterk uit de pandemie komen.”
Toch blijven de investeringen van Uber in andere ride-sharing-bedrijven over de hele wereld de winst remmen. Van de bijna $ 6 miljard aan verliezen, kwam $ 5,6 miljard voort uit veranderingen in de waardering van andere bedrijven waarin het een aandeel heeft. De waarde van Didi is fors gekelderd sinds het vorig jaar naar de beurs ging.
Uber is opgetogen over nieuwe vormen van samenwerking met de taxisector, via de achterdeur van IT-bedrijven die taxi-technologie in de taxi’s leveren, zoals Curb en CMT in New York en Flywheel en Yellow Cab in San Francisco. Tegelijkertijd proberen Uber en Lyft hun bedrijfsmodel te beschermen door wetten te steunen die chauffeurs blijven classificeren als ‘zelfstandigen’ in ruil voor het toelaten van een vakbond binnen het bedrijf. Voor de betrokken chauffeurs betekent dit echter nauwelijks een verbetering in de arbeidsomstandigheden.
De omzet van Uber’s ride-hailing-activiteiten steeg met bijna 200 procent ten opzichte van een jaar eerder – ondanks een vertraging aan het begin van het kwartaal vanwege de Omicron-variant van het coronavirus – en de voedselbezorgingsactiviteiten van Uber groeiden met 12 procent, hoewel mensen grotendeels zijn teruggekeerd naar restaurants en supermarkten.
Hoewel Uber geld blijft verliezen, zei het dat het dichter bij winstgevendheid kwam. Exclusief bepaalde kosten, zoals aandelencompensatie en de Didi-verliezen, had Uber opnieuw een winstgevend kwartaal. Chauffeurs, waarvan velen tijdens de pandemie zijn gestopt met het werken voor Uber en Lyft – hebben het moeilijk door de stijgende benzineprijzen. Sommigen hebben gezegd dat ze minder uren gaan werken of ze verlaten het platform.
De waarde van de aandelen van Uber is, net als bij andere bedrijven in de gig-economie, sinds het begin van het jaar met meer dan 30 procent gedaald.
Het vertrouwen bij Uber – en de rooskleurige vooruitzichten voor het volgende kwartaal – verschilden sterk van rivaal Lyft, dat dinsdag financiële resultaten rapporteerde. De aandelen van Lyft kelderden 25 procent in de handel na sluitingstijd nadat de leidinggevenden hadden gezegd dat ze nog steeds moeite hadden om chauffeurs te overtuigen om terug te keren naar het platform en meer geld zouden uitgeven om hen aan te moedigen dit te doen. De aandelen van Uber daalden samen met die van Lyft.
Lyft rapporteerde een beter dan verwachte omzet, $ 876 miljoen (€ 827 miljoen), een stijging van 44 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021 en $ 197 miljoen (€ 186 miljoen) aan nettoverlies, een daling van 54 procent. Het bedrijf had 17,8 miljoen actieve rijders, een stijging van 13,5 miljoen aan het begin van vorig jaar, maar een daling van de bijna 19 miljoen die eind 2021 werd gerapporteerd.
- Uber zet herstel na de pandemie voort, maar verliest $ 5,6 miljard (€ 5,29 mrd) aan investeringen; Uber- en Lyft-aandelen dalen beide na bekendmaking van de resultaten. Redactiefoto.