Ubers kwartaalcijfer-conferentie: Hoe zit het met de winst van het platform?
Een terugkerend thema in de financiële openbaarmakingen van Uber – zo ook bij die van het derde kwartaal van 2025 – is het gebruik van zeer twijfelachtige statistieken en dubieuze boekhoudpraktijken om de cijfers in de ogen van beleggers op te krikken. Bedenk, zegt Ben Wray, dat Uber in de eerste 13 jaar van zijn bestaan $ 33 miljard verloor, voordat het in 2023 eindelijk zijn eerste winst maakte.
Het bedrijf is sindsdien winstgevend geweest, maar de mate waarin is een voortdurende bron van discussie. Hubert Horan, de hardnekkige financieel analist en criticus van Uber, concludeerde in zijn laatste rapport van februari dat Uber weliswaar winstgevend was, maar de cijfers nog steeds opdreef door een gunstige benadering van winstgevendheid te hanteren, de zogenaamde aangepaste EBITDA, die een groot deel van de kosten van het bedrijf uitsluit, door niet-verhandelbare aandelenbelangen in Rusland en China uitzonderlijk hoog te waarderen, en door een complexe boekhoudpraktijk met betrekking tot de waardering van belastbare activa.
Horan concludeerde dat de winst van Uber in 2023 en 2024, na analyse van de dubieuze boekhouding, met respectievelijk 5 en 18 punten werd overdreven, terwijl de winst in werkelijkheid zeer gering was.
In dit laatste winstrapport blijft Uber de aangepaste EBITDA als belangrijkste maatstaf gebruiken, die $ 2,3 miljard bedroeg en 33% hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar. De ‘inkomsten uit operationele activiteiten’ waren echter veel lager, namelijk $ 1,1 miljard en 5% hoger dan in het derde kwartaal van 2024. Deze maatstaf – de omzet minus kosten en uitgaven, exclusief dubieuze aandeleninvesteringen en waarderingen van belastingactiva – geeft een veel betere indicatie van de werkelijke financiële prestaties van het bedrijf.
Uber is duidelijk een bedrijf dat nu winst maakt, maar voor Wall Street-beleggers zijn kleine winsten niet erg spannend. Dat verklaart misschien waarom de aandelenwaarde van het bedrijf met 8% daalde na de publicatie van het rapport over het derde kwartaal. Reuters meldde dat de aandelenmarkt negatief had gereageerd op de lagere operationele winst dan de marktraming van $ 1,6 miljard.
Met € 1,1 miljard per kwartaal zal het Uber 30 kwartalen kosten om zijn verlies van $ 33 miljard terug te verdienen. En zoals Horan heeft vastgesteld, zijn de verbeterde marges van Uber grotendeels te danken aan het aanscherpen van de druk op chauffeurs en passagiers door middel van algoritmisch bepaalde beloningssystemen. Het is nauwelijks realistisch om chauffeurs en passagiers nog eens 29 kwartalen de broekriem aan te halen.
- Uberskwartaalcijfer-conferentie: Hoe zit het met dewinst van het platform? Redactiefoto.

