Uitbreiding aanbod NMBS gaat door in december, ondanks dalende stiptheid
Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december gaat de NMBS door met de eerste fase van de ambitieuze uitbouw van het aanbod. Dit ondanks de dalende stiptheid. Tot en met september had 88,3% van de NMBS-ritten een vertraging van 6 minuten, het laagste cijfer sinds 2018. Daarin is geen rekening gehouden met het stijgende aantal gedeeltelijk of geheel afgeschafte treinen (vanwege personeelstekorten): 33.135 tot en met september. Verbetert de NMBS haar stiptheid niet, dan mag ze de ticketprijzen niet verhogen.
In december start de groei-operatie die in drie jaar het aantal kilometers dat reizigers met de trein afleggen met 7,4 procent moet doen toenemen. Daarvoor moeten er in die periode vanaf 10 december nog eens 2.000 treinen per week op het al zwaarbelaste spoornet bijkomen. De groei vloeit voort uit de ambitieuze doelstelling die federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) in de nieuwe beheersovereenkomst zette. Tot eind 2032 moet het aantal treinen met 10 procent zijn gestegen, het aantal passagiers met 30 procent.
Niet alleen de personeelsproblemen – er is vooral een tekort aan treinbegeleiders – zijn debet aan de hoge aantallen afgeschafte treinen, maar ook het oude materieel kampt geregeld met pannes, waardoor ritten wegvallen. Vertragingen zijn ook vaak het gevolg van spoorlopers en ongevallen of werkzaamheden aan het spoor door de netbeheerder Infrabel. “Het is een evenwichtsoefening tussen wat onze ambitie is en wat het spoorsysteem aankan”, zegt Thomas Baeken, de woordvoerder van Infrabel in De Tijd. “Als je naar de stiptheid van de treinen in september kijkt, kun je moeilijk hoera roepen. We weten dat we eraan moeten werken. Het vervoersplan dat vanaf december ingaat, is daarvan een eerste voorbeeld,” zegt Baeken. De uitbreiding van het aanbod gaat gepaard met ingrepen op vertragingsgevoelige punten, zoals waar lokale treinen even op nationale lijnen terechtkomen.
Ook de NMBS erkent dat het een uitdaging wordt ervoor te zorgen dat de groei van het aantal treinen de stiptheidscijfers niet verder doet dalen. “De realiteit is dat we rekening moeten houden met een systeem dat nog altijd onder druk staat en ertoe leidt dat incidenten sneller een domino-effect veroorzaken en zo een impact hebben op de stiptheid van andere treinen”, zegt Dimitri Temmerman, de woordvoerder van de NMBS.
Volgens hem wordt hard gewerkt aan het wegwerken van de personeelstekorten en het vernieuwen van treinstellen. Temmerman wijst erop dat 350 nieuwe treinbegeleiders aangeworven zijn. Na hun opleiding van vijf maanden moet het personeelstekort tot het verleden behoren. Dit jaar zijn al 1.500 van de 1.600 vacatures ingevuld. Ook de levering van nieuwe M7-dubbeldekstreinen komt, na een vertraging, op dreef. Dit jaar zijn er 100 gearriveerd. Tegen 2026 moeten alle 750 bestelde dubbeldekkers geleverd zijn.
- Uitbreiding aanbod NMBS gaat door in december, ondanks dalende stiptheid. Redactiefoto.