Uniek in Duitsland: München zet vaste prijzen voor besteld taxivervoer in taxiverordening en geeft taxisector extra wapen tegen Uber-huurauto’s
Gisteren besloot de gemeenteraad van München dat de Beierse hoofdstad de eerste stad in Duitsland is die vaste prijzen voor taxibestellingen toestaat. Het taxivakblad Taxi Times noemt het een voorbeeldproject. Wat in Nederland al lang gebruikelijk is, vaste prijzen bij besteld vervoer (zoals naar en van Schiphol), kan nu ook bij onze Oosterburen. In München maakt de taxitariefregeling het nu mogelijk om vanaf 1 september 2023 vaste prijzen af te spreken voor vooraf geboekte ritten. Nu kan de taxisector ook doen wat de concurrerende Mietwagen (huurauto’s) al veel langer konden doen: vooraf een prijs geven voor de rit.
Maar er zijn wel beperkingen: de vaste prijzen moeten fluctueren binnen een grens van maximaal vijf procent onder en maximaal twintig procent boven het vaste taxitarief van München. Hiermee is München de eerste gemeente die volledig gebruik maakt van artikel 51 van de (vernieuwde) Wet op het personenvervoer. Sinds de wijziging van 2019 is dit lid aangevuld met de mogelijkheid dat goedkeuringsinstanties een vaste prijs mogen toestaan voor bestelde ritten voor taxi’s.
München is dus een pionier in de samenwerking met de lokale taxisector, iets waar de hoogste politieke niveaus en het stadsbestuur van München graag op wijzen. De burgemeester van München, Dieter Reiter, spreekt van een positief signaal naar de taxichauffeurs van München: “Met dit innovatieve taxitarief zijn we erin geslaagd een aanbod te creëren dat uniek is in Duitsland. De nieuwe regelgeving was dringend nodig zodat de taxibranche concurrerend kan blijven. Passagiers kunnen vanaf 1 september gebruik maken van het nieuwe aanbod. Hierdoor zijn vaste prijzen voor taxiritten al mogelijk tijdens de autoshow IAA en vooral de Wiesn, het Oktoberfest.”
De vaste prijsoptie zal voornamelijk worden gebruikt door de twee Münchense taxicentrales IsarFunk en Taxi München eG. Beiden hadden aangedrongen op de introductie van de nieuwe maatregel. “Deze verordening geeft de taxibranche een mechanisme om te concurreren met huurautobedrijven die systematisch elementaire bepalingen van de Wet op het personenvervoer omzeilen”, benadrukt Thomas Kroker van Taxi München eG in Taxi Times. “Vaak rijden er meer zogenaamde huurauto’s (van Uber- red.) dan echte taxi’s door de straten van München. De prijsoptie opent nieuwe wegen in de dagelijkse concurrentie voor de taxisector.”
Voor de directeur van IsarFunk, Christian Hess, is dit “een enorme stap voorwaarts voor het bedrijf en natuurlijk voor de taxigebruikers. “Weten hoeveel de reis gaat kosten voordat je vertrekt, schept vertrouwen bij klanten.” Taxirijden moet transparanter en betaalbaarder worden”.
- Uniek in Duitsland: München zet vaste prijzen voor besteld taxivervoer in taxiverordening en geeft taxisector extra wapen tegen Uber-huurauto’s. Redactiefoto.