Vakbonden FNV en CNV eisen verbeterplan voor EBS busvervoer in Flevoland: ‘De buschauffeurs staan op omvallen’
Vakbonden FNV en CNV willen dat ov-bedrijf EBS in Flevoland (en binnen de IJssel-Vecht concessie) met een verbeterplan voor het busvervoer komt. Daarin moet zijn opgenomen hoe EBS de problemen met het personeelstekort en de elektrische bussen wil oplossen. De bestaande chauffeurs moeten weten waar ze aan toe zijn, zeggen de bonden tegen de regionale AD-media.
EBS rijdt sinds december 2022 in de vervoersregio IJssel-Vecht, die delen van Gelderland, Overijssel en Flevoland omvat. Sinds december 2023 rijdt EBS ook in de deelregio IJsselmond (Noordwest-Overijssel en Flevoland). Vooral in Flevoland zijn sinds ruim een maand grote problemen met het busvervoer. Die problemen worden ook in Gelderland en Overijssel gevoeld. Reizigers zijn hiervan de dupe. De bus komt te laat of helemaal niet.
Volgens bestuurder Peter de Ridder van CNV Stads- en Streekvervoer neemt door de problematiek de druk op bestaande chauffeurs toe. “We horen in de wandelgangen een beetje dat mensen zich flexibel moeten opstellen”, zegt hij. “Wij zijn bang dat de werkgever de rij- en rusttijden probeert op te rekken.”
EBS nam vorige maand de concessie in het grootste deel van de provincie over. Al snel bleek dat bussen niet of te laat kwamen opdagen en dat aansluitingen die niet kloppen. Oorzaken zijn onder meer bussen die niet waren volgetankt, elektrische bussen die niet werken zoals verwacht maar bovenal een tekort aan personeel. Door dit tekort vielen veel ritten uit en werd besloten de dienstregeling af te schalen.
Ook gaat de omvorming van het wagenpark van diesel naar elektrisch veel te snel, vindt De Ridder. “De provincie verplicht in één klap binnen de nieuwe concessie om de nieuwe dieselbussen weg te doen en te gaan rijden met elektrische bussen maar dat moet je gefaseerd invoeren.” Voordat EBS de dienstregeling reed, waren er onder vervoerder Keolis al grote problemen met de elektrische bussen van Chinese makelij. Nadat Keolis op een zijspoor was gezet vanwege gesjoemel bij de aanbesteding, nam de nieuwe vervoerder EBS deze vloot – eigendom van de drie provincies – over. De bussen zijn in opdracht van de provincies opnieuw gekeurd, maar vertonen nog steeds mankementen, zegt Peter de Ridder van vakbond CNV. “Ze zijn niet 100 procent in orde, al doet EBS z’n best. Soms is je best doen niet voldoende.’’
De Ridder roept de provincie op actie te ondernemen, maar vindt ook dat EBS beter moet luisteren naar de werkvloer. Hij vindt ook dat EBS meer perspectief moet bieden aan de buschauffeurs. Die staan volgens De Ridder op omvallen. “Voor heel veel mensen is de maat echt vol.”
EBS zegt vooral last te hebben van personeelstekorten in de eigen organisatie. Er komen wel nieuwe chauffeurs bij, maar een aantal moet nog aan de opleiding beginnen. Het vervoersbedrijf is mede daarom zelf ook voorstander van een versoberde dienstregeling. EBS wil hierover in gesprek met de provincies.
“We werken natuurlijk al hard aan verbeteringen op korte termijn en zijn ook plannen aan het maken die meer oplossen, maar die ook meer tijd kosten’’, zegt EBS-woordvoerder Jasper Vermeer. “De aansporing van CNV hebben we daar niet voor nodig. We doen dit uiteraard in overleg met de in de medezeggenschap vertegenwoordigde chauffeurs.’’
- Vakbonden FNV en CNV eisen verbeterplan voor EBS busvervoer in Flevoland: ‘De buschauffeurs staan op omvallen. Foto Rrreis.