Vakbonden vinden loonbod Arriva, Qbuzz en Keolis ‘belachelijk laag’; leden FNV Spoor en CNV Vakmensen accepteren cao-resultaat NS
Het loonbod dat de werkgevers Arriva en Keolis vandaag deden aan FNV Vervoer, CNV Vakmensen en VVMC kwam niet in de buurt van wat de bonden eisen. De bonden hebben vorige week duidelijk aangegeven wat de looneisen zijn. En als Arriva, Qbuzz en Keolis de huidige werknemers recht willen doen en aantrekkelijk willen zijn voor nieuwe werknemers dan zullen ze een veel beter loonbod moeten neerleggen. Vandaag was dat zeker niet het geval en kunnen bonden het niet anders zien dan een klap in het gezicht van de werknemers.
Vandaag ontvingen bonden dan eindelijk ook de voorstellenbrief van de werkgevers. Daar waar bonden vorige week bij de start van het onderhandelingsproces keurig hun voorstellenbrieven presenteerden kwamen de werkgevers niet met inhoudelijke voorstellen. Verder werd een werkgroep voorgesteld inzake rust in de roosters. Bonden hebben hierop aangegeven dat zij niet zitten te wachten op werkgroepen. Ervaring leert dat het lang duurt en er geen concrete oplossingen uitkomen. De volgende onderhandelingsdag stond gepland op 24 oktober a.s. maar dat vinden de bonden te lang duren. Na het belachelijke loonbod van vandaag willen wij veel sneller een nieuw verbeterd loonbod. Onze achterbannen willen weten waar ze aan toe zijn en dat is terecht. Snel duidelijkheid over koopkrachtbehoud is in deze tijd belangrijk.
Inmiddels zijn de CNV-leden akkoord gegaan met het cao-resultaat bij NS. ”Daarmee is de nieuwe cao wat ons betreft een feit en zetten we definitief een streep achter de acties”, zegt onderhandelaar Ike Wiersinga van CNV Vakmensen.
Volgens Wiersinga is het nu zaak om – samen met NS – te werken aan verbeteringen. “NS staat voor grote uitdagingen, door de personeelstekorten, de werkdruk en daarmee samenhangend een hoog ziekteverzuim. Ook de opstelling van de politiek, die harde randvoorwaarden en tegelijkertijd hoge eisen stelt, helpt niet mee. NS heeft de vakbonden gevraagd om mee te denken over oplossingen. En daar zijn we graag toe bereid.”
Ook de FNV-leden die bij NS werken hebben in grote meerderheid voor de nieuwe NS-cao gestemd waar de bonden en het spoorbedrijf vorige maand een onderhandelingsresultaat over bereikten. Daarmee is de nieuwe cao, die loopt van 1 juli 2022 tot 1 januari 2024, definitief en zijn verder acties van de baan. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “Wij zijn ontzettend trots. Niet alleen op het resultaat, maar vooral op onze actieleiders en alle stakende leden. Zonder hen was deze cao nooit tot stand gekomen.”
• Vakbonden vinden loonbod Arriva, Qbuzz en Keolis ‘belachelijk laag’; leden FNV Spoor en CNV Vakmensen accepteren cao-resultaat NS.