Vanaf volgende week ook advertenties in de trein
Vanaf maandag 17 maart is het gedaan met de visuele rust in de NS-treinen. Dan toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Het is al langer mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkste en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie. De advertenties kunnen bijvoorbeeld zijn van maatschappelijke organisaties, maar ook van toeristische organisaties of uitjes zoals lokale musea of natuurparken.
Op de schermen is ongeveer elke vijf minuten 10 tot 20 seconden een advertentie te zien. Tijdens de spits is dat ongeveer elke vier minuten. De advertenties zijn zonder geluid. De reisinformatie blijft te zien onder de advertentie en als apart onderdeel op de schermen.
Enkele jaren geleden deed NS een proef met advertenties in de treinen. Uit de proef blijkt dat de advertenties geen negatief effect hebben op de ervaring van de reiziger. Net zoals toen, blijft NS de ervaring van reizigers monitoren. Reizigers kunnen feedback geven via verschillen kanalen zoals ns.nl of de NS-app. NS gebruikt de reacties om het aanbod verder te verbeteren. Vanaf maandag is de eerste advertentie te zien op de treinschermen. Er zijn inmiddels meerdere organisaties geïnteresseerd om te adverteren in de trein.
- Gedaan met de visuele rust in de trein: NS laat advertenties zien op reisinformatieschermen in de trein. Op stations waren advertenties al te zien. Redactiefoto.