Veel orders na coronacrisis: buitenlandse orders doen verkoopcijfers Ebusco boomen
De Deurnese constructeur van elektrische bussen Ebusco kondigde de afgelopen maanden verschillende (buitenlandse) orders aan. Het ging onder meer om opdrachten uit Scandinavië en Duitsland die de inkomsten van het beursgenoteerde bedrijf opdreven.
Daardoor zat de omzet van Ebusco in de eerste helft van dit jaar flink in de lift. De verkopen in de eerste zes maanden van 2022 kwamen uit op ruim 37 miljoen euro, zeven keer zoveel als dezelfde periode vorig jaar. Volgens de busconstructeurs uit Deurne komt dit onder meer doordat er na de coronacrisis meer orders binnenkwamen. Overheden hielden in 2020 en 2021 de hand wat meer op de knip. Inmiddels komen uit dat segment de orders ook weer binnen. Zo leverde het bedrijf bussen aan Scandinavië en BVG, het stadsvervoerbedrijf van Berlijn.
Ook de brutowinst steeg daardoor, naar 6 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg die nog zo’n 300.000 euro. Onderaan streep staat het bedrijf nog wel altijd in het rood. Het bedrijf noteerde een nettoverlies van dik 14 miljoen euro, tegen 4,3 miljoen euro na de eerste zes maanden van 2021.
Maar ook Ebusco is niet immuun voor de gevolgen van problemen rond vertraagde leveringen en hogere kosten. “We doen er alles aan om ons aan de afgesproken leveringstermijnen met onze klanten te houden”, zegt Ebusco-baas Peter Bijvelds in een toelichting op de resultaten. “Dat leidt tot hogere transportkosten wanneer onderdelen door de lucht worden geleverd in plaats van over zee.” Momenteel heeft Ebusco nog een aantal orders uitstaan in Zweden, Denemarken en Barcelona. Dat gaat om respectievelijk 23, 19 en 21 bussen. Wanneer die bussen operationeel zijn, heeft Ebusco in negen landen bussen op de weg rijden.
Om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen, is Ebusco (opgericht in 2012) van plan om bussen in Frankrijk te gaan produceren. De bussenfabrikant kondigde onlangs aan een deel van de bestaande productiefaciliteiten in de regio van het Normandische Rouen onder te brengen bij een bestaande autofabriek. Naar verwachting is die locatie eind 2023 volledig gereed.
• Veel orders na coronacrisis: buitenlandse orders doen verkoopcijfers Ebusco – ondermeer van de Ebusco 3.0 – boomen. Foto Ebusco.