Vergunningen voor 22 elektrische taxi’s in Brussel door Raad van State voor de derde keer geschrapt – nu definitief
Het vergroenen van de Brusselse taxisector is een uiterst moeizaam traject. Voormalig Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) zag het in 2012 helemaal zitten: in dat jaar zouden in Brussel de eerste elektrische taxi’s van België rijden. In 2016 mikten de Belgische taxifederatie GTL en de Bond Beter Leefmilieu (BBL) op een promotieprogramma waardoor er “tegen 2020 tenminste 100 elektrische taxi’s in Brussel zouden rijden.” Uiteindelijk zou het nog tot 15 oktober 2014 duren voordat de eerste 34 e6-taxi’s van BYD (op 1.300 Brusselse taxi’s) voor Museum Autoworld in de Belgische hoofdstad werden gepresenteerd. Maar al sinds 2013 hangt de juridische onzekerheid al boven de Brusselse markt: wie kreeg de vergunningen voor de elektrische taxi’s?
Op die vraag heeft de Raad van State nu voor de derde keer antwoord gegeven. Tenminste 22 elektrische taxi’s (op 50 e-vergunningen) raken hun vergunning kwijt. Het hoogste rechtscollege oordeelde ten faveure van een taxiondernemer – de Sprl Rayane & Partners – die in 2013 werd verslagen bij de toekenning van de 50 nieuwe taxivergunningen. Voor de derde keer heeft de Raad van State eind vorig jaar de toewijzing van de vergunningen voor het gebruik van e-taxi’s in 2013 nietig verklaard. Dat heeft met name te maken met de ondoorzichtige wijze waarop het Brussels Gewest de e-vergunningen toekent.
De directeur van Rayane & Partners, die in 2013 net niet in aanmerking kwam voor vergunningen voor e-taxi’s, klaagde met name het gebrek aan transparantie bij de beoordeling van de criteria tijdens het selectieproces aan. Anders dan in de eerdere uitspraken het geval was, geeft de derde uitspraak niet de mogelijkheid tot verlenging van de huidige situatie. Dat betekent dat de 22 e-taxi’s meteen aan de kant moeten.
“Mijn cliënte, van wie verschillende punten zonder enige rechtvaardiging zijn ingetrokken, is er nu diep van overtuigd dat alles in het werk wordt gesteld om haar deze vergunningen te ontzeggen,” stelde advocaat Bernard Francis van Rayane & Partners in L’Echo. Minister-President Rudi Vervoort (PS), die de Brusselse taxi’s tot Chefsache heeft gemaakt, stelt nadrukkelijk dat de toekomstige taxiverordening die tegen de zomer van 2022 klaar moet zijn, zal zorgen voor de toewijzing van nieuwe vergunningen voor elektrische taxi’s. Zo’n acht jaar nadat de eerste elektrische taxi’s in de Brusselse straten verschenen.
Volgens Vervoort zijn er in Brussel 15 actieve taxiondernemers met in totaal 44 e-taxi’s waarvan er tien door de niet-verlenging van de vergunningen worden getroffen. Intussen is er al een ander punt dat aanleiding kan geven tot een nieuw geschil. Terwijl een vijftiental actieve exploitanten met in totaal 44 voertuigen door de uitspraak van de Raad van State worden getroffen, zijn er volgens Vervoort slechts tien exploitanten die door de niet-verlenging van hun vergunningen in hun werk worden belemmerd. Deze tien vergunningen moeten worden teruggegeven aan Brussel Mobiliteit en 22 elektrische taxi’s verdwijnen daarmee uit het verkeer.
De vergunningen van vijf andere exploitanten zijn vernieuwd dankzij aanvragen die al vóór de uitspraak van de Raad van State zijn ingediend. Dat is tenminste de redenering van het kabinet Vervoort. Advocaat Francis is het niet eens met deze interpretatie: “Het maakt geen verschil of de verlenging van de vergunningen vóór of na de uitspraak van de Raad van State heeft plaatsgevonden. Deze verlenging berust op een onwettige grondslag, aangezien het decreet waarop zij berust met terugwerkende kracht is ingetrokken,” concludeert hij in L’Echo.
- Vergunningen voor 22 elektrische taxi’s in Brussel door Raad van State voor de derde keer geschrapt – nu definitief. Foto Taxiintelligence.com