Verhitte politieke discussie over mogelijk vervolg op ‘Neun Euro Ticket’
Federaal mobiliteitsminister Volker Wissing (FDP) wil het kaartje van negen euro voortzetten. Maar zijn partijleider Christian Lindner blokkeert. Ondertussen doen de SPD en de Groenen hun eigen voorstellen. Het was een soort proefballonnetje, maar het ‘Neun Euro Ticket-debat’ dat daaruit voortvloeit, plaatst minister Wissing met de dag voor een groter dilemma.
Eind vorige week liet de FDP-politicus een woordvoerder zeggen dat hij zich een snelle vervolgregeling voor het negen euro-kaartje zou kunnen voorstellen. Het idee: in eerste instantie tot het einde van het jaar moeten er goedkope maandkaarten blijven voor het lokale ov, wellicht gefinancierd door de federale overheid, terwijl Wissing met de deelstaten naar een lange-termijnoplossing zoekt die vanaf 2023 van toepassing zou kunnen zijn.
Het voorstel was gericht op het lopende debat over een ander noodpakket vanwege de hoge energiekosten. Minister van Economische Zaken Robert Habeck (Groenen) eist bijvoorbeeld dat consumenten in ieder geval geen BTW hoeven te betalen over de gastoeslag. De FDP wil op haar beurt een fundamentele belastingvermindering voor de middenklasse. Mocht er een deal komen tussen de coalitiepartners, dan zou mogelijk ook een uitbreiding van de goedkope lokale ov-kaartjes kunnen worden gerealiseerd, vond het federale mobiliteitsministerie. FDP-partijleider en minister van Financiën, Christian Lindner, kwam meteen met een harde afwijzing van dergelijke plannen: “Er is in de begroting van Financiën geen geld beschikbaar voor een voortzetting van het negen-euroticket”, zegt Lindner. “Elke euro zou via bezuinigingen elders vandaan moeten komen. Mensen op het platteland die geen treinstation in de buurt hebben en afhankelijk zijn van hun auto, zouden goedkoop plaatselijk vervoer subsidiëren. Ik vind dat niet eerlijk.”
Maar zo gemakkelijk zal de FDP zich niet van het debat kunnen ontdoen omdat de SPD en de Groenen het proefballonnetje van Wissing graag accepteerden. Ze willen een snel een vervolgaanbod voor het ticket van negen euro, dat volgens een speciale evaluatie die vrijdag door het Federaal Bureau voor de Statistiek is gepubliceerd, heeft geleid tot aanzienlijk meer passagiers in het lokale en regionale ov.
Sommige politici willen het kaartje financieren met een belasting op de extra winsten van energiebedrijven. De SPD wil graag op korte termijn een conferentie van de deelstaten over co-financiering van een vervolgticket. “We moeten ervoor zorgen dat de burgers tegen lage kosten gebruik kunnen blijven maken van het lokale openbaar vervoer. Het geld is er, we moeten het alleen willen.” Vraag is – met name in de politieke discussie – niet alleen of een vervolgticket politiek en financieel haalbaar is, maar vooral hoe duur een vervolgticket zou zijn. De Groenen hebben inmiddels een plan voor een maandticket van 29 euro voor het lokale ov gepresenteerd.
Het ‘Neun Euro Ticket’ heeft een ding aangetoond en dat is dat Duitse ov-gebruikers ontevreden zijn over het huidige systeem van kaartverkoop en abonnementen, die vaak alleen in de regionale Verkehrsverbünde (ov-regio’s) geldig zijn.
- Verhitte politieke discussie over mogelijk vervolg op ‘Neun Euro Ticket’. Redactiefoto.