Verrassing op ‘Bus Event’ in Berlijn: bus-‘decarbonisering’ uiterlijk in 2030, een test van een breed assortiment e-bussen en een bus op tramlengte
Van Hool had gisteren speciaal voor een demonstratiedag van elektrische bussen voor het Berlijnse openbaar vervoerbedrijf BVG en belangstellende gebruikers een 24 m. lange vierassige trambus uit het Oostenrijkse Linz op een dieplader naar het BVG-depot Berlin Spandau gebracht. Ebusco gaf ook acte de présence en onderscheidde zich door een royaal bos bloemen voor de Berlijnse staatssecretaris mobiliteit.
Tijdens de dag legde de BVG uit hoe ze in 2030 haar vloot van ruim 1.500 bussen geheel wil ‘decarboniseren’. Ook kondigde het ov-bedrijf twee nieuwe busdepots aan. Tijdens de presentatie kunnen de vertegenwoordigers van alle relevante e-busfabrikanten uit Duitsland en het buitenland de Berlijnse overheid en de BVG de voordelen uitleggen van de modellen die ze naar Berlijn hebben gebracht.
Voor de extra lange trambus van van Hool zou in Berlijn wellicht een speciale vergunning nodig zijn. Maar dat is geen probleem, verzekert de BVG. Ze heeft met dergelijke bussen al tests uitgevoerd en de aanwezige technici benadrukken dat de dubbelgelede bus zich dankzij de bestuurbare achterwielen zelfs in Italiaanse oude steden kan redden. De journalist van de Tagesspiegel is onder de indruk: “De binnenkant van de bus klinkt als een tram, hij is ook zo lang als een kleine tram en kan net zoveel passagiers meenemen. Dat klinkt verleidelijk, vooral voor wijken als Spandau, die tot nu toe slecht bediend worden door het ov.”
Daniel Hesse, projectmanager e-mobility bij BVG, schetste hoe groot de opgave is om tegen 2030 de volledige busvloot te elektrificeren. De BVG heeft vandaag in totaal 1.554 bussen en bedient 163 routes. Sinds januari 2021 heeft het 140 elektrische bussen van Mercedes-Benz en van Solaris gekocht. In het lopende jaar komen daar nog 90 van Mercedes-Benz bij en in 2024/25 nog eens 350. Het moet in dergelijke stappen doorgaan om in 2030 volledig over te schakelen op elektriciteit.
De beschikbaarheid van e-bussen is meer dan 90 procent en dus op het niveau van dieselbussen, zegt Hesse. “En als er een kapot gaat, is dat meestal door de deur of een versleten spiegel, niet door de aandrijving.” Een elektromotor is extreem robuust en gaat langer mee dan een diesel. In de ervaring van Hesse was het feit dat er in het begin problemen waren simpelweg te wijten aan het feit dat de BVG destijds relatief ongeteste pre-serie voertuigen gebruikte. Deze ‘onderzoeksfase’ is allang voorbij.
De technologische vooruitgang is ook terug te zien in het beschikbare assortiment: waar in 2019 een bescheiden reikwijdte 150 kilometer standaard was, halen de nieuwe modellen 290 km. En dankzij een combinatie van opladen in het depot en aan het eindpunt van een lijn, is de kwestie van de actieradius straks niet meer aan de orde. “Dan zijn we beter dan met de diesel”, belooft Hesse. In de praktijk worden de bussen in de remise – vooral ’s nachts – meerdere uren aan de kabel opgeladen. Bij de eindhaltes wordt via een pantograaf geladen. De batterij laadt binnen enkele minuten voldoende op om de bus veilig zijn rondje te laten afleggen.
Tegen 2025/26 moet dit mogelijk zijn bij 30 tot 40 terminalhaltes. Het doel is in totaal 100 oplaadpunten. De beroemde Berlijnse dubbeldekkers worden pas in 2028 op elektriciteit omgebouwd. De BVG-depots worden vandaag al omgebouwd. Het ov-bedrijf bouwt naast de zeven bestaande depots nog twee extra depots. De eerste moet in 2025 klaar zijn, de tweede in 2026/27. Beide zijn 100 procent ontworpen voor e-bussen.
Waterstofbussen zouden, volgens de BVG, voor Berlijn geen toegevoegde waarde hebben. In termen van totale kosten zouden voertuigen met brandstofcellen aanzienlijk duurder zijn dan puur batterij-aangedreven bussen. Omgaan met waterstof zou moeilijker en gevaarlijker zijn dan het tanken van dieselbussen of het opladen van elektrische bussen. In tegenstelling tot voertuigen op waterstof zouden bussen die worden aangedreven door bovenleidingen bijzonder efficiënt zijn. Daarom plant de BVG een proefproject in Spandau, met bussen die ook op korte stukken met bovenleiding voldoende stroom laden.
- Op haar ‘Bus Event’ wilde het Berlijnse ov-bedrijf BVG iedereen laten kennismaken met haar e-plannen via e-bussen uit heel Europa. Foto BVG.