Vervoerregio Amsterdam biedt GVB tweede kans om via ‘herstelbod’ alsnog concessie Amsterdam binnen te halen
Het dagelijks bestuur van de Amsterdamse Vervoerregio (VRA) biedt de huidige stadsvervoerder Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) een tweede kans om een beter bod voor de concessie Amsterdam te doen. De VRA noemt dit een ‘herstelbod.’ Al eerder was – ondermeer via de vakbond FNV – bekend geworden dat de GVB door een ‘bieding van onvoldoende kwaliteit’ op 26 juli jl. de concessie kwijt leek te raken. De huidige concessie wordt intussen met maximaal twee jaar verlengd.
Het verbeterde bod moet begin 2025 binnen zijn. As dit voldoet aan alle eisen kan de nieuwe concessie Amsterdam per 1 april 2025 ingaan. Om dit mogelijk te maken wordt de huidige concessie met maximaal twee jaar verlengd. De verlenging van de concessie vervalt meteen zodra de nieuwe concessie ingaat. “Afgelopen tijd hebben we intensief en constructief met elkaar gepraat,” aldus Melanie van der Horst, voorzitter van het dagelijks bestuur van de VRA. “Onze intentie is om er samen uit te komen. Er is nog veel werk te verzetten, maar we hebben er voldoende vertrouwen in dat het gaat lukken om begin volgend jaar een goede bieding te ontvangen.”
Om het GVB tijd te geven om hun bod te verbeteren en vanwege de bedrijfscontinuïteit wordt de huidige concessie met twee jaar verlengd ‘onder gelijkluidende voorwaarden’. Dat wil zeggen met dezelfde regels die voor de huidige concessie gelden. Maar, de verlenging van de concessie vervalt zodra het bod van GVB goedgekeurd wordt en de nieuwe concessie is gegund. Het Programma van Eisen (PvE) – wat is vastgesteld na een consultatie – en adviestraject, inclusief bespreking in de Regioraad – en de financiële bepalingen voor de herstelkans blijven zoals ze zijn.
Van der Horst: “Door de huidige concessie te verlengen hoeft er niet onderhandeld te worden over de spelregels die voor de verlenging gelden. Daarmee blijft het OV rijden in Amsterdam en dat geeft rust aan de reiziger en het personeel. Zodra de herstelde bieding als voldoende wordt beoordeeld gaat de nieuwe concessie in en vervalt de verlenging. In 2026 gaat dan een lijnennet in wat past bij de nieuwe concessie.”
De reiziger merkt niets van deze wisseling van concessies midden in een kalenderjaar. Per jaar maakt GVB een vervoerplan. Dat hebben ze ook voor 2025 gedaan waarbij de dienstregeling lijkt op die van afgelopen jaar, met enkele kleine veranderingen. Zo gaat waarschijnlijk in maart 2025 een bus naar de Eendracht rijden, als de werkzaamheden die nodig zijn om de bus toegang te geven tot de wijk zijn afgerond. Daarnaast gaat de nieuwe buslijn 360 rijden bij de nieuwe woonwijk Strandeiland, zodat inwoners via het ov verbonden zijn met de rest van de stad. Omdat GVB nog steeds kampt met personeelstekort gaan enkele lijnen verdeeld over de stad, op rustige tijden, minder vaak rijden. Het vervoerplan van 2026 zal dan gebaseerd worden op de nieuwe concessie. Het vervoerplan voor 2025 is ook akkoord bevonden door het dagelijks bestuur.
- Vervoerregio Amsterdam biedt GVB tweede kans om via ‘herstelbod’ alsnog concessie Amsterdam binnen te halen. Redactiefoto.