Vervoersproblemen bij Valys door landelijk tekort aan taxichauffeurs leiden tot teleurstelling en woede bij gebruikers
Valys ondervindt al enige tijd vervoersproblemen door een landelijk tekort aan taxichauffeurs. Helaas zorgt dit er bij veel gebruikers voor dat zij beperkt worden in hun vrijheid, signaleert de belangenorganisatie Ieder(in). Het meldpunt van de organisatie ontvangt hierover veel teleurgestelde reacties van de gebruikers van Valys.
Wat is er aan de hand? Na de vervoersproblemen bij Valys tijdens de coronacrisis, heeft Valys opnieuw vervoersproblemen, maar nu door een landelijk tekort aan taxichauffeurs. Onlangs hebben reizigers van Valys een brief ontvangen waarin ze worden geadviseerd om: zo min mogelijk te reizen in de weekenden en tijdens spitstijden, een reis minimaal 72 uur van tevoren te boeken en bij voorkeur online via Mijn Valys en alleen uiterst noodzakelijke bagage mee te nemen, zodat er meer plaats is voor andere passagiers.
Valys waarschuwt reizigers verder voor langere wachttijden aan de telefoon en op de taxi. Ook kan vaker voorkomen dat de ophaaltijd afwijkt van de geboekte tijd of dat reizigers gebeld worden door de vervoerder met het verzoek om eerder of later te vertrekken. Dit leidt bij de Valysklanten begrijpelijk tot teleurstelling en woede.
Het Meldpunt van Ieder(in) heeft meerdere teleurgestelde en boze reacties ontvangen van de gebruikers van Valys; ”Het is te triest voor woorden dat in dit land steeds ouderen en mensen met een beperking overal de dupe van worden en steeds meer beperkt worden in hun doen en laten en eigenlijk gedwongen worden om maar thuis achter de geraniums te blijven zitten. Geen wonder dat mensen vereenzamen.”
En: “Hoe durf je te vragen dat mensen niet meer in het weekend, met feestdagen of in de door Valys bepaalde spitstijden gaan reizen… Familiebezoek en logeren in het weekend mag dus niet meer, ‘s ochtends met koffietijd ergens aankomen, ook niet meer. Ook moet je minimaal 72 uur van te voren je reis geboekt hebben, dus 1 of 2 dagen van te voren nog bedenken ergens op bezoek te willen gaan, mag ook niet meer. Sorry, maar ik vind dit echt te ver gaan en een grof schandaal in Nederland.”
“We hebben meerdere meldingen ontvangen over de beperktere beschikbaarheid van vervoer en hoe Valys daarover communiceert,” zegt Ieder(in). “Het standpunt van Ieder(in) is dat vervoer een recht is en dat de dienstverlening door Valys op dit moment niet voldoet aan de eisen. Op 7 juni is een bericht van Valys aan de pashouders verzonden waarin ook voor de langere termijn nog problemen met de dienstverlening worden aangekondigd.”
Het TV-consumentenprogramma Radar heeft onlangs een oproep gedaan om meldingen door te geven. Ieder(in) heeft die oproep ook op het Twitter-kanaal geplaatst. Radar roept op om naast het melden bij de eigen vervoerder ook Radar te informeren. Ieder(in) is in gesprek met Valys en het ministerie van VWS over de problemen met de dienstverlening.
- Vervoersproblemen bij Valys door landelijk tekort aan taxichauffeurs leiden tot teleurstelling en woede bij gebruikers. Foto Valys.