Vijf opvallende aanbestedingen om komend jaar in de gaten te houden: een ervan is die van ProRail
Infrabouwers in de grond- en waterbouw hebben hun orderboeken in 2023 behoorlijk zien verbeteren, meldde ING vlak voor de jaarwisseling. Maar veel potentiële opdrachten staan juist in de ijskast vanwege de stikstofproblematiek, die vergunningen tegenhoudt. Wat biedt 2024 de infrabouwer? Nouska du Saar van bouwvakblad Cobouw zocht het uit en kwam onder meer uit bij ProRail. En duurzame spoorbouw.
Wie kijkt naar de inkoopplanningen van de grote opdrachtgevers, ziet dat er dit jaar meerdere onderhoudscontracten en renovaties worden gegund. De obstakels die aanleg van nieuwe infrastructuur in de weg staan, zorgen ervoor dat zowel opdrachtgevers als bouwers vaker het vizier richten op vernieuwing, renovatie en onderhoud. Tegelijkertijd staan lang niet alle aanlegprojectenin de wachtstand, vooral niet waar aannemers de stikstofuitstoot op de bouwplaats weten terug te dringen.
ProRail wil spoorbouwers die duurzaam en met minder uitstoot werken aanmoedigen. Dit jaar gaat de spoorbeheerder zo’n dertig tot veertig projecten aanbesteden met speciale gunningscriteria. Alleen met emissievrij materieel kan een aannemer meedingen. Om niet te hard van stapel te lopen, hoeft vooralsnog niet meer dan een kwart van al het ingezette materieel emissievrij te zijn – inschrijven met dieselmachines mag dus ook nog.
De tientallen ‘koploperprojecten’ zijn goed voor een totale projectwaarde van ongeveer 400 miljoen euro. Ter vergelijking: ProRail koopt jaarlijks voor circa 2 miljard in bij ingenieursbureaus, aannemers en overige dienstverleners.
Grote én kleine projecten uit diverse inkoopdomeinen worden volgens het nieuwe, emissievrije criterium aanbesteed. ProRail wil in ieder geval de onderdoorgang bij Deurne, een aantal bovenleidingprojecten, de vernieuwing van de fietsenstalling in Amersfoort en de duurzame ontwikkeling van perrons volgens deze eisen op de markt zetten. Over de andere koploperprojecten moet ProRail nog besluiten. De aanpak vloeit voort uit het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen, dat ProRail vorig jaar samen met een trits andere grote opdrachtgevers ondertekende.
Om aannemers te belonen die werken met circulaire bouwmaterialen of emissiearm materieel, heeft ProRail ook een ander idee. Het spoorbedrijf wil duurzame bouwers een soort korting bieden op de inschrijfprijs, zodat die lager uitvalt en de inschrijving competitiever wordt.
- Vijf opvallende aanbestedingen om komend jaar in de gaten te houden: een ervan is die van ProRail. Redactiefoto.