VK versnelt introductie van autonome voertuigen; Wayve en Uber plannen lancering robotaxi in Londen begin 2026
Tot voor kort was de lancering van pilotprojecten met autonome Uber-robotaxi’s in Groot-Brittannië gepland voor eind 2027. Dinsdag vervroegde de Britse minister van Transport, Heidi Alexander, plotseling de start van deze experimenten naar begin 2026. Dit nadat Wayve, het Britse bedrijf voor autonome voertuigtechnologie, en Uber in Londen uitgebreid aan de media hadden laten zien hoe soepel de robotaxitechnologie werkt op het complexe lokale Londense wegennet. Deze plotselinge beslissing is met name bedoeld om investeringen in autonome voertuigen in het VK te stimuleren.
Wayve en Uber zijn van plan om in de komende jaren een volledig zelfrijdende robotaxidienst in Londen te lanceren. Wayve en Uber gaven geen verdere details over hun aanstaande lancering, zoals wanneer de bedrijven precies zouden beginnen met testen en het in gebruik nemen van de taxi’s, met hoeveel voertuigen, of via welke partners van voertuigfabrikanten. Wayve kondigde in april aan dat de technologie in Nissan-voertuigen zou worden gebruikt. De aankondiging volgt op Ubers strategische investering in Wayve in 2024, die de integratie van de kunstmatige intelligentie (AI) van de startup beloofde in privévoertuigen die op een dag op het Uber-platform zouden rijden.
Een woordvoerder van Wayve vertelde de BBC en tech-magazine TechCrunch dat de bedrijven in de Britse hoofdstad van start zullen gaan en van daaruit uitbreiden naar Groot-Londen en daarbuiten. In eerste instantie zou elk bedrijf dat een robotaxidienst lanceert, de toezichthouders de juiste veiligheidsinformatie moeten overleggen. “We hebben een partner-ecosysteem om een dienst op de markt te brengen”, legde Sarah Gates, directeur Publiek Beleid van Wayve, uit. “Wayve biedt bestuurdersintelligentie die is ingebouwd in een basisvoertuig van een voertuigfabrikant. Vervolgens hebben we een wagenparkbeheerder nodig en zou bijvoorbeeld Uber de dienst kunnen uitvoeren. Daarom zou elke schakel in die toeleveringsketen veiligheid en verantwoord gebruik moeten aantonen voor hun respectievelijke rollen.”
In het geval van Wayve moet het bedrijf de veiligheid van het systeem en het gedrag van de chauffeur aantonen binnen de operationele ontwerpgrenzen. Uber zou aparte verplichtingen hebben met betrekking tot de verantwoorde uitvoering van een passagiersdienst en het leveren van diensten zoals klantenservice.
“Dit is een cruciaal moment voor autonomie in het Verenigd Koninkrijk”, aldus Alex Kendall, CEO en medeoprichter van Wayve, in een verklaring. “Samen met Uber en onze wereldwijde OEM-partner bereiden we ons voor op de implementatie van onze AI-chauffeurstechnologie in de straten van Londen, waarmee we onze AV2.0-visie voor schaalbare autonomie realiseren. Onze AI leert overal en in elk voertuig te rijden. Deze test brengt ons dichter bij ons doel om veilig en intelligent rijden mogelijk te maken in het dagelijks leven in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten.”
- Wayve en Uber plannen tests met robotaxi’s in Londen voor begin 2026. Foto Wayve.