Vlaamse busondernemingen verwelkomen graag ex-Van Hool medewerkers als buschauffeur of monteur
Vorige week dinsdag namen een tiental bus- en autocarondernemingen deel aan de jobbeurs van de VDAB voor ex-medewerkers van de busbouwer Van Hool. In het kader van de beurs verspreidde de Belgische bus- en autocarfederatie FBAA een persbericht, waarin het alle ex-werknemers van Van Hool oproept om zich kandidaat te stellen als buschauffeur of -mecanicien bij een bus- of autocaronderneming in hun regio.
Waarom dit initiatief? Vandaag rijden er 11.400 professionele chauffeurs bij de 300 busondernemingen. Jaarlijks zoeken de ondernemers 1.500 nieuwe chauffeurs. Bovendien is de gemiddelde leeftijd bij de chauffeurs 54 jaar. Eén derde onder hen is zelfs ouder dan 60 jaar. Het is voor de sector essentieel om zo snel mogelijk professionele chauffeurs te rekruteren, om één derde van de chauffeurspopulatie binnen de vijf jaar te kunnen vervangen. Vele ex-medewerkers van de busbouwer hebben de nodige competenties en kunnen een mooie ervaring voorleggen.
Busvakanties zijn momenteel heel populair: tijdens de paasvakantie kozen 113.000 reizigers voor de bus, in de krokusvakantie 60.000 reizigers en afgelopen kerstvakantie 80.000 reizigers. De vraag naar busreizen neemt sinds het einde van de COVID-crisis toe en overstijgt nu het aanbod. De ondernemers geven aan dat ze nog meer busreizen zouden organiseren als ze de nodige chauffeurs zouden vinden.
“Het is voor de bussector essentieel om zo snel mogelijk professionele chauffeurs te rekruteren en op te leiden, om één derde van de huidige chauffeurspopulatie binnen de vijf jaar te kunnen vervangen. Zo niet, riskeren we minder busreizen voor scholen en verenigingen, minder bussen voor het openbaar vervoer en minder bussen voor het schoolvervoer,” aldus Pieter Van Bastelaere, CEO van de bus- en autocarfederatie FBAA.
Bij de ex-medewerkers van de busbouwer zijn er velen die voeling hebben met het beroep van buschauffeur of mecanicien, de nodige competenties hebben en vaak al een mooie ervaring kunnen voorleggen. Zij kunnen makkelijk binnen hun sector actief blijven, en buschauffeur/-mecanicien worden bij een busonderneming in hun buurt.
Bart Kwanten, CEO van Groep Waaslandia in Vrasene, stelt het zo: “We hebben sinds het faillissement van Van Hool 7 ex-werknemers van de busbouwer in dienst. Zij zijn actief als chauffeur, mecanicien of lid van ons middenkader. Technisch personeel is schaars geworden. Deze personen hebben bovendien een affiniteit met lijnbussen. Dat is een echte meerwaarde. Zij helpen ons bij de uitbouw van elektrische stelplaatsen. Hiermee lossen we een toekomstig probleem op.”
Bovendien kan een chauffeur met een rijbewijs D binnen de bus- en autocarondernemingen kiezen voor één van de vijf chauffeursberoepen die hem/haar het meeste ligt:
- chauffeur van een lijnbus: vaste uren en trajecten,
- chauffeur van een schoolbus: vaste uren en trajecten, sterke band met leerlingen,
- chauffeur van een reisbus voor dagreizen: vaste uren en wisselende bestemmingen,
- chauffeur van een reisbus voor meerdaagse reizen: flexibele uren en bestemmingen,
- chauffeur van een reisbus voor internationale lange afstandslijnen (denk aan Flixbus, Blablabus of Flibco).
- Vlaamse busondernemingen – zoals Waaslandia – verwelkomen graag ex-Van Hool medewerkers als buschauffeur of monteur, zoals op deze jobbeurs in Mechelen. Foto FBAA.