Voor de Brusselse MIVB stond afgelopen jaar in het teken van herstel
Hogere reizigersaantallen, een recordcijfer voor de kilometerproductie, nieuwe voertuigen, nieuwe lijnen,… Hoewel het Brusselse ov-bedrijf MIVB opnieuw getroffen werd door de coronacrisis, gaf ze blijk van creativiteit en veerkracht om ook in 2021 haar klanten te blijven bedienen. In de loop van het jaar keerden de reizigers geleidelijk terug naar het ov. Een tendens die in 2022 aanhoudt. Het is daarom meer dan ooit noodzakelijk om de toekomst voor te bereiden. Van metrolijn 3 tot de tram van Neder-Over-Heembeek en bestellingen voor nieuwe bussen, trams en metro’s: de MIVB beschikt over een heleboel projecten om kwaliteitsvol openbaar vervoer te blijven aanbieden.
De MIVB verwelkomde 273,8 miljoen reizigers in 2021, wat een stijging is met 12% ten opzichte van 2020 en 64% van de aantallen van referentiejaar 2019. De reizigersaantallen stegen geleidelijk in de loop van het jaar, met verschillen afhankelijk van de evolutie van de Covid-crisis. De terugkeer naar het net gaat verder in 2022, zoals de jongste resultaten tonen. De week van 16 mei tekende de MIVB een gemiddeld reizigersaantal op van 84,2% op het metronet en 77,7% op het bovengronds openbaar vervoer.
De metro voert het marktaandeel aan met 35,2% in 2021, gevolgd door de tram met 32,9% en ten slotte de bus met 31,9%. Deze laatste tekende toch een mooie vooruitgang op, dankzij de komst van de nieuwe voertuigen en de ontwikkeling van de nieuwe lijnen in het kader van het busplan: de lijnen 52 en 74. Dankzij deze evolutie is de verdeling tussen de vervoersmodi nagenoeg in evenwicht. De komst van de nieuwe M7-metrostellen op de lijnen 1 en 5 liet eveneens toe voertuigen vrij te maken, die konden worden ingezet op de lijnen 2 en 6. Nu genieten de reizigers van een metro om de 2’30” op de gemeenschappelijke gedeelten van de metrolijnen tijdens de spits, wat 20% extra capaciteit vertegenwoordigt.
De kilometerproductie beliep 50,6 miljoen in 2021. Dat is een recordaantal en is goed voor een stijging met 9,7% ten opzichte van 2020. Dit resultaat was mogelijk dankzij de ontwikkeling van nieuwe buslijnen, de verlenging van tramlijn 9 tot Koning Boudewijn en de komst van nieuwe bussen en metrostellen. Alles samen biedt de MIVB 9,4 miljard plaatskilometers, of 6,8% meer vergeleken met het jaar ervoor. De 37 elektrische bussen die sinds 2018 op het MIVB-net rijden rondden de kaap van 2 miljoen kilometer.
De creativiteit en het doorzettingsvermogen van de MIVB wierpen hun vruchten af. De klanten waren tevreden, zoals blijkt uit de laatste tevredenheidsbarometer. Voor het tweede opeenvolgende jaar geven de reizigers het Brusselse ov-bedrijf de mooie score van 7,3/10. Met dit resultaat nadert ze de doelstelling van 7,4/10 voorzien in het contract van openbare dienst, dat haar aan het Gewest bindt.
De MIVB zette haar investeringsprogramma verder, dat in 2021 391,5 miljoen euro bedroeg. Op het netwerk vertaalt zich dit in talrijke verbeteringen die zichtbaar zijn voor de klanten: nieuwe hybride bussen (400 sinds de eerste leveringen in 2019), die de uitvoering van het busplan en de lancering in 2021 van de lijnen 52 en 74 mogelijk maakten. Er was de verlenging van tramlijn 9 naar Koning Boudewijn, de verbouwingswerken aan het Albertstation en de bouw van het toekomstige station Toots Thielemans in het kader van de toekomstige metrolijn 3. Voorts kwamen er 9 nieuwe metrostellen op de lijnen 1 en 5, waardoor de frequenties op de lijnen 2 en 6 verhoogden, de ingebruikname van de nieuwe Erasmusremise voor het onderhoud en de stalling van deze nieuwe voertuigen, levering van de eerste “Tram New Generation” van een bestelling van 90 voertuigen, test van een waterstofbus op het net… De MIVB bereidt ook het tramnet van morgen voor. Ze diende de bouwaanvraag in voor de aanleg van tramlijn 10 naar Neder-Over-Heembeek en de Brusselse regering legde het tracé vast van de toekomstige Thurn & Tassis-tramlijn. De start van de werken voor de aanleg van tram 10 is gepland voor eind 2022, begin 2023.
De MIVB gaat in 2022 verder op haar elan. Een tweede ‘Tram New Generation’ (TNG) werd eind april geleverd. De levering van de volgende exemplaren wordt de komende jaren voortgezet en geleidelijk versneld. De M7-metro’s blijven aankomen op het MIVB-net. Er zijn momenteel 10 exemplaren van de M7 in omloop. Wat de bussen betreft, begint de MIVB met het opstellen van specificaties voor de aankoop van nieuwe elektrische bussen. Dankzij deze extra voertuigen wordt de vloot de komende jaren almaar groener.
De voorbereiding van de digitale Brupass gaat verder, met een lancering voorzien in 2023. Met deze nieuwe interoperabele formule kunnen reizigers hun ticket onmiddellijk in de mobiele app kopen en valideren.
Het volledige jaarverslag en de statistieken van 2021 zijn terug te vinden op de website https://2021.stib-activityreports.brussels/nl
- De MIVB test al een tijdje deze grijze en groene waterstofbus. Foto MIVB.