VUB-onderzoeksgroep EPOWERS ontwikkelt technologie die elektrische auto’s een grotere range geeft en ze sneller oplaadt
Onderzoekers van EPOWERS, een groep wetenschappers die is verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), ontwikkelden een nieuwe laadtechnologie ontwikkeld waarmee elektrische wagens met maximaal twee oplaadbeurten 1.000 kilometer kunnen afleggen. Deze nieuwe technologie verhoogt de efficiëntie en de snelheid van het laden.
Voor veel e-autobezitters is ‘range-angst’, met name voor langere trips naar het buitenland, een reëel probleem. Een langer traject moet – met alle laadpunten – nauwkeurig worden gepland. Op de bonnefooi wegrijden is er niet bij. Maar met behulp van geavanceerde technologieën, ontwikkeld door EPOWERS in samenwerking met de VUB plus een hoog voltage worden de batterijen namelijk opgeladen met een hoger rendement en ook met een hogere snelheid. Dit zou e-auto’s een range van 1.000 km kunnen geven. En dat met maximaal twee oplaadbeurten.
“Bovendien kunnen we dankzij onze tool voor laadbeheer de kosten aanzienlijk verlagen en het elektriciteitsnet minder belasten tijdens het laadproces”, onderstreept EPOWERS-onderzoeksleider en VUB-professor Omar Hegazy in Bruzz. Volgens de groep zou de technologie al op vrij korte termijn op grote schaal kunnen worden toegepast.
• VUB-onderzoeksgroep EPOWERS ontwikkelt technologie die elektrische auto’s een grotere range geeft en ze sneller oplaadt. Foto Leap24.