Waarom krijgt De Lijn de keuzereiziger zo moeilijk aan boord?
De Lijn verandert sinds 1 juli 25.000 haltes en 40 procent van de routes om sneller en efficiënter te rijden. Verleidt dat meer reizigers om toch de bus of de tram te nemen, vraagt Bas Kurstjens zich af in De Tijd.
De Lijn begint dit weekend aan een van de grootste hervormingen uit haar geschiedenis. Met een nieuwe beheersovereenkomst maar zonder extra geld moet de ov-maatschappij van Vlaanderen een succesvol bedrijf worden en zelfs de verstokte automobilist naar de bus lokken. Het nieuwe systeem – oorspronkelijk basisbereikbaarheid – heet nu Hoppin.
De Lijn heeft nog een wereld te winnen. VUB-onderzoekster Eva Van Eenoo becijferde dat van alle reizigers die De Lijn heeft 90 procent een captive user is, een reiziger die voor zijn verplaatsing geen alternatief heeft voor de bus of de tram van De Lijn om op zijn bestemming te komen.
Er zijn maar weinig mensen die toch voor De Lijn kiezen als ze de beschikking hebben over een alternatief vervoermiddel. Terwijl bij de Brusselse MIVB de hele samenleving klant is, is dat bij De Lijn niet het geval. “Mei was de zwaarste filemaand in vijf jaar. Dan moet het toch mogelijk zijn meer mensen op De Lijn te krijgen”, zegt Stijn Bex, die namens Groen in het Vlaams Parlement zetelt.
- De Lijn verandert sinds 1 juli 25.000 haltes en 40 procent van de routes om sneller en efficiënter te rijden. Verleidt dat meer reizigers om toch de bus of de tram te nemen? Redactiefoto.