Zeeuws gedeputeerde Van der Maas vindt het nieuwe busplan een verbetering voor heel Zeeland
Volgens de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas gaat het nieuwe busplan van de provincie meer reizigers opleveren. Ook zorgt het er volgens hem voor dat Zeeuwen makkelijker gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, aldus Omroep Zeeland.
Uit de verte lijken de Zeeuwse plannen wel een beetje op die in Vlaanderen, waar de basisbereikbaarheid moet worden gerealiseerd met veel Hoppin-hubs (waarvan er nog maar bitter weinig gerealiseerd zijn). Hopelijk is de uitvoering – het nieuwe systeem moet in 2025 van start gaan – in Zeeland beter geregeld.
In het nieuwe plan verdwijnen flink wat vaste lijnen en worden deze vervangen door alternatief vervoer, zoals een deeltaxi. Deze brengen de passagiers naar het dichtstbijzijnde opstappunt die in jargon ook wel hub wordt genoemd. Op het eerste gezicht lijkt het een verarming van het Zeeuwse openbaar vervoer, maar dat is volgens Van der Maas zeker niet het geval. De deeltaxi’s zullen straks in heel de provincie tussen 06.00 en 23.00 uur rijden. “Dat lukt nu in het openbaar vervoer niet”, zegt Van der Maas. “Als je nu rond 21.00 uur nog naar huis wil na een avonddienst dan lukt dat niet. Straks wel.”
Ook is het volgens de gedeputeerde een stuk sneller. Bij de huidige buslijnen was een vaak gehoorde klacht dat je lang in de bus zit, omdat de route langs allerlei verschillende dorpjes gaat. Nu rijdt zo’n haltetaxi meteen van punt a naar b. “Of er moeten nog andere passagiers meerijden, maar dan is het vaak ook nog sneller.”
Volgens Van der Maas hoeven Zeeuwen ook niet bang te zijn dat het duurder wordt. De prijzen per kilometer blijven volgens de gedeputeerde hetzelfde. “Ik ben er van overtuigd dat dit meer passagiers moet op gaan leveren.” Wel ligt er nog een uitdaging om de reiziger mee te nemen in de verandering, maar de eerste resultaten van de proef in de Kop van Schouwen zijn veelbelovend. De bus rijdt daar niet meer door de dorpen, wat eerder voor overlast zorgde. Buiten het dorp ligt een hub waar mensen per fiets of deeltaxi naartoe gaan en daar wordt volgens Van der Maas goed gebruik van gemaakt.
In totaal kost het hele plan bijna 32 miljoen euro. 15 miljoen euro is van de Zeeuwse gemeenten voor het WMO-vervoer en 16,7 miljoen euro komt van de provincie voor het openbaar vervoer. In 2025 moet de verandering ingaan.
- Zeeuws gedeputeerde Van der Maas vindt het nieuwe busplan een verbetering voor heel Zeeland. Foto Provincie Zeeland.