5000 Vlamingen laten hun auto in juni zoveel mogelijk aan de kant
Op 1 juni begon voor zo’n 5000 Vlamingen hun ‘30 Dagen Minder Wagen’. De tweede editie van deze campagne daagt deelnemers opnieuw uit om hun auto een maand lang zoveel mogelijk aan de kant te laten en voorrang te geven aan meer duurzame mobiliteitsoplossingen.
Uit de eerste bevraging blijkt dat 71% van de deelnemers voor de eerste keer deelnemen. De deelnemers wonen hoofdzakelijk buiten de centrumsteden (62%). Elke leeftijdsgroep is vertegenwoordigd, enkel jongeren onder de 25 voelen zich minder aangesproken. Er zijn deelnemers in (op drie na) alle Vlaamse gemeenten. De meeste deelnemers komen verhoudingsgewijs uit de gemeente Hoeilaart.
Zo’n 5000 Vlamingen gaan de hele maand juni die uitdaging aan. Ze gingen in op de oproep van Netwerk Duurzame Mobiliteit om dertig dagen lang te kiezen voor alternatieven voor hun eigen auto. Het doel: ingebakken verplaatsingsgewoonten duurzaam veranderen, gesteund door anderen die hetzelfde doel nastreven. Op basis van de bevindingen van de deelnemers worden beleidsadviezen geformuleerd waar lokale, gewestelijke en federale overheden mee aan de slag kunnen.
5000 deelnemers, dat is gelijklopend met de 5200 deelnemers die vorig jaar startten op 1 juni. In de loop van de maand juni 2022 liep dat aantal op tot zo’n 6500 deelnemers. Ook mensen die vandaag of later op de maand inschrijven, zijn nog altijd welkom. Iedereen die zich inschrijft krijgt bruikbare tips rond deelmobiliteit, routes in de buurt en de nodige inspiratie om de maand zoveel mogelijk autovrij door te komen. Intekenen op de campagne kan nog steeds op www.30dagenminderwagen.be.
De deelnemers werden na hun inschrijving al kort bevraagd over hun profiel, en hun huidige vervoersgewoontes en verwachtingen. Opvallend is dat 71% van de deelnemers nieuwe inschrijvingen zijn, die met andere woorden niet deelnamen aan de vorige editie van 30 Dagen Minder Wagen. “We durven hopen dat een groot deel van de mensen die vorig jaar deelnamen, hun gewoontes duurzaam hebben veranderd”, oppert Laura Berthoud, campagnecoördinator van 30 Dagen Minder Wagen. “Uit de bevraging van de deelnemers van vorig jaar, drie maanden na het einde van de campagne, bleek dat 30,7% zich nog altijd significant minder met de (eigen) wagen verplaatste.”
Opvallend is dat dit jaar nog meer mensen uit meer landelijke gebieden zich aangesproken voelen. Slechts 38% van de deelnemers woont in de 13 Vlaamse centrumsteden of Brussel. Bij de eerste editie was dat nog 43,6%. Net iets meer vrouwen nemen deel, namelijk 57%. De campagne lijkt vooral hoger opgeleiden aan te spreken: 69% van de deelnemers is hoger opgeleid, tegenover 47% van de globale Vlaamse populatie. Verder zijn alle leeftijdscategorieën ongeveer gelijk vertegenwoordigd: 25-35, 35-45, 45-45, 55-65, en 65+. Elke leeftijdsgroep maakt tussen de 16 en 20% uit van de deelnemers. Enkel jongeren onder de 25 zijn goed voor ‘maar’ 9% van de totale deelnemers.
- 5000 Vlamingen laten hun auto in juni zoveel mogelijk aan de kant. Foto Duurzame Mobiliteit.