Hoe het ook kan: Hamburg zet binnen één jaar met subsidie 100 e-taxi’s op de weg
De Hanzestad Hamburg is dé stad in Duitsland als het gaat om het opbouwen van een elektrische taxivloot. De Hamburgse Senator op het gebied van vervoer, Anjes Tjarks, is bijzonder tevreden over de voortgang van het project. De tweede financieringsronde van het zogenaamde ‘Zukunftstaxi’-project loopt sinds oktober. En eind december telde Hamburg op 2.900 taxi’s al 100 e-taxi. En dat binnen een jaar.
Tjarks: “We zijn erg blij met dit goede nieuws aan het einde van het jaar, met 100 e-taxi’s in 2021, is het ‘Zukunftstaxi’-project op volle snelheid van start gegaan. We willen het hele aanbod van openbaar vervoer CO2-vrij maken en de bereikbaarheid aanzienlijk verbeteren. Samen met de taxibedrijven en de taxicentrales hebben we hier een grote sprong voorwaarts gemaakt. Als het gaat om het moderniseren van onze taxivloot, staat Hamburg op de eerste plaats in Duitsland.”
Voor het project is maximaal drie miljoen euro gereserveerd uit het zogenaamde klimaatplan Hamburg. Volgens het Hamburgse stadsbestuur is het hefboomeffect voor CO2-besparing in de taxibranche ongeveer zes keer zo hoog als dat van personenauto’s doordat de voertuigen gemiddeld 63.000 km per jaar afleggen. Met een volledige omschakeling van het wagenpark kan dus tot 25.000 ton CO2 per jaar worden bespaard.
De Hamburgse Senaat prees nogmaals de samenwerking met de “meer dan 30 partners uit de stad, de mobiliteitssector en particuliere bedrijven” met als gemeenschappelijk doel “de Hamburgse taxivloot milieu- en klimaatvriendelijker en inclusiever te maken en dit in het perspectief van het ombouwen van de gehele taxivloot naar lokale emissievrije ritten.”
Het financieringsbudget voor de eerste fase is al volledig toegewezen. Al na enkele dagen werd geconcludeerd dat het aantal aanvragen het financieringsvolume overschreed. Het omvatte 10.000 euro voor 130 e-taxi’s en tot 20.000 euro elk voor 20 toegankelijke e-taxi’s. De uitbetaling van de subsidies volgt na de aankoop van de auto over een periode van twee jaar.
De tweede financieringsfase loopt sinds 1 oktober. Nog eens 170 e-taxi’s worden gesubsidieerd tot 5.000 euro per stuk en 30 e-taxi’s, die geschikt moeten zijn voor rolstoelvervoer ontvangen tot 10.000 euro. De Senaat wijst erop dat momenteel binnenkomende aanvragen op een lijst van ‘vervangers’ worden geplaatst, omdat het quotum voor klassieke e-taxi’s al is volgeboekt. Voor toegankelijke e-taxi’s zijn er nog resterende plaatsen in de financiering beschikbaar.
- Hoe het ook kan: Hamburg zet binnen één jaar met subsidie 100 e-taxi’s op de weg. Redactiefoto.