Kernpunten van de ‘Leidraad voor het reguleren van taxi’s en huurauto’s met chauffeur’ van de EU Commissie
De ‘Leidraad voor het reguleren van taxi’s en huurvoertuigen met chauffeur’ die op 4 februari is uitgebracht, heeft deze kernpunten: Taxi’s worden beschouwd als onderdeel van personenvervoer op aanvraag dat verder wordt gedefinieerd als vervoersdiensten met een auto en een chauffeur, die plaatsvinden op verzoek van de passagier. De Commissie erkent echter ook dat taxi’s vaak worden beschouwd als onderdeel van het ov en dat ze een openbare dienstfunctie hebben gekregen, maar de opkomst van ride-hailingbedrijven als Uber, Bolt, Ola en Lyft heeft die situatie (deels) gewijzigd.
Hoewel de richtlijnen geen bindende wetgeving (kunnen) suggereren, dringt de Commissie er bij de lidstaten wel op aan hun bestaande regels voor de lokale on-demand-markten voor passagiers opnieuw te bekijken, met de bedoeling te zorgen voor goed beschikbare, betaalbare, betrouwbare, kwalitatief hoogwaardige, veilige en beveiligde vervoersdiensten voor de burgers. De Commissie stelt de lidstaten daarom het volgende voor:
- Aanbevelingen over toegang tot het beroep: De vereisten om bestuurder in het personenvervoer op aanvraag te worden, moeten worden vereenvoudigd. Opmerkelijk is dat de Commissie stelt dat die vereisten geen uitgebreide gedetailleerde geografische kennis zouden moeten vereisen. Omgaan met elektronische routeplanners zou moeten volstaan. Om een ondernemer in het personenvervoer op aanvraag te worden, moeten de eisen eenvoudig zijn en betrekking hebben op fiscale draagkracht, goed gedrag en correcte fiscale naleving. Andere eisen, zoals vlootgrootte, aantal werknemers en het aantal vergunningen en de kantoorruimte zijn volgens de Commissie moeilijker te rechtvaardigen.
- Het personenvervoer op aanvraag moet worden vergroend, zegt de Commissie. Wagenparken voor vraagafhankelijk vervoer moeten duurzamer worden. Het voorstel van de EU is om voertuigen te koppelen aan emissie-eisen, door extra vergunningen beschikbaar te stellen voor emissievrije en emissiearme voertuigen of door financiële steun te verlenen voor de aanschaf van dergelijke voertuigen.
- Wat de uitoefening van het beroep betreft, moet de terugkeer naar de bedrijfszetel na afloop van de rit (zoals nu in sommige landen geldt voor huurauto’s) worden afgeschaft. De Commissie stelt voor dat steden centrale ruimtes (buffers) aanwijzen waar chauffeurs kunnen wachten om het aantal lege ritten te verminderen. Ook het mee terugnemen van passagiers op retourritten – met name met betrekking tot luchthavenritten – zou moeten worden toegestaan. De EU wil hier het aantal gereden kilometers zonder passagiers verminderen. Door pooling en verhuur per zitplaats toe te staan, zouden de voertuigen efficiënter kunnen worden ingezet.
- Daarnaast zouden er meer flexibele arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs moeten komen. Dat betekent dat de lidstaten moeten kijken naar regels op het gebied van arbeidstijd. Ook is de Commissie van mening dat “flexibele arbeidspatronen, zoals het afschaffen en/of versoepelen van verplichte lange diensten, nacht- en weekenddiensten en het toestaan van deeltijddiensten, het taxiberoep aantrekkelijker kunnen maken.”
- Ook op het gebied van een betere integratie van taxi- en huurautovervoer met het openbaar vervoer, doet de Commissie aanbevelingen. Personenvervoer op aanvraag zou beter moeten worden geïntegreerd in het ov. Daarbij merkt de Commissie wel op “dat on-demanddiensten een aanvulling moeten zijn op het openbaar vervoer en er geen vervanging van mogen worden.” Dit laatste gebeurde in (ondermeer) New York, waar het metrogebruik schrikbarend daalde doordat – vanwege de relatief lage prijzen – ov-gebruikers overstapten op app-taxi’s. Ook actieve vormen van mobiliteit, zoals lopen en fietsen, mogen volgens de EU niet worden bedreigd.
Voor de volledige Engelstalige tekst: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022XC0204%2803%29&qid=1644257157724Daar is ook een vertaalmodule beschikbaar voor het Nederlands.
- EU Commissie komt met leidraad voor het reguleren van taxi’s en huurauto’s. Redactiefoto.