Bolt steunt verordening micromobiliteit in Brussel
Het Brussels Parlement heeft de verordening inzake micromobiliteit goedgekeurd. Gemeenten hebben nu de mogelijkheid om het parkeren van steps overal toe te laten zolang deze het verkeer niet hinderen, in bepaalde zones een parkeerverbod op te leggen of gebruikers te verplichten ‘drop-zones’ te gebruiken. Bolt steunt dit initiatief en pleit voor een uniforme aanpak door het Brusselse Gewest en de 19 gemeenten. Op die manier ontstaat er geen lappendeken van verschillende gemeentelijke regelgevingen en wordt de veiligheid van gebruikers gegarandeerd.
Bolt, dat 2.200 deelsteps heeft in België, zegt veel belang te hechten aan de veiligheid van alle weggebruikers. Fout geparkeerde steps kunnen dit soms in het gedrang brengen. Bolt wil een betrouwbare partner voor het regionale beleid zijn. Het mobiliteitsplatform wil dat steps een meerwaarde zijn aan de mobiliteit in de stad, en geen overlast bezorgen aan inwoners. Het bedrijf is dan ook een pionier op het vlak van parkeren: via berichten in de app en een exclusieve functie om foutgeparkeerde steps te melden, stimuleert Bolt bijvoorbeeld zijn gebruikers om correct te parkeren.
Bovendien voerde Bolt in Ieper ook als eerste verplichte parkeerzones in, met een beloning van € 0,50 voor gebruikers die correct parkeren. Intussen blijft Bolt proactief samenwerken met gemeenten om oplossingen te vinden voor lokale uitdagingen.
“Met onze micromobiliteitsdiensten willen we dat het verkeer vlot verloopt voor iedereen”, aldus Oualid Benhammadi, Country Manager Micromobiliteit bij Bolt België. “We werken aan efficiënte oplossingen en willen een sterke partner zijn voor de steden. Door onze gebruikers berichten te sturen in de app, herinneren we hen aan het belang van goed parkeren om zo het voetpad vrij te houden.” In de verordening werd ook een belasting voor steps vastgelegd. Het exacte bedrag daarvan wordt op een later tijdstip bepaald.
- Bolt steunt verordening micromobiliteit in Brussel. Foto Bolt.