Samen met Technolution gaat Sociaal Fonds Mobiliteit de uitdaging aan om een digitale cao-interface te ontwikkelen.
Afgelopen week kwamen op uitnodiging van het Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) de belangrijkste ICT-spelers op de markt bij elkaar in Culemborg om mee te denken over de digitale implementatie van de cao in de agendapakketten. In het kort komt het erop neer, aldus vakmagazine Pitane Blue, dat er vanaf 1 maart twee types diensten zijn benoemd in de cao: MaxFlex en Dienstblokken. Het is de bedoeling dat het type dienst en de tijden daags vooraf aan SFM kenbaar worden gemaakt via een portaal.
Dit portaal is nog niet ontwikkeld maar het onderzoek is momenteel in volle gang. Hiervoor werden softwarebedrijven uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst/workshop voor het te ontwikkelen SFM portaal verloonde tijd. Geen gemakkelijke en vanzelfsprekende klus voor het SFM want het koppelen van data afkomstig uit verschillende bronnen moet aan alle mogelijke eisen voldoen die gesteld worden door de wetgever.
De uitdagingen zijn daarom groot voor SFM en directeur Henk van Gelderen maakte van de gelegenheid gebruik om aan te geven dat taxibedrijven nu al moeten vastleggen in de eigen administratie hoe de diensten worden ingezet. Dat er straks een digitale weg ontstaat om dit vast te leggen in het SFM-portaal is mooi meegenomen. Tot het moment dat dit portaal in bedrijf wordt gesteld hoeven bedrijven het type dienst en de diensttijden niet vooraf door te geven aan SFM maar moet dit wel uit de eigen administratie blijken.
Samen met Technolution gaat SFM de uitdaging aan om een digitale interface te ontwikkelen die gedragen moet worden door de leveranciers van agendapakketten. Een niet onmogelijke taak waarbij vooral gekeken moet worden naar een koppeling van dienstgegevens aan chauffeurs. De informatie die uit de boordcomputer (BCT) afkomstig is moet hierbij gekoppeld worden aan de vooraf opgegeven dienstgegevens in het SFM portaal. Hierbij zal wellicht worden gedacht aan een REST-koppeling waarbij zelfs de TOMP-API in overweging kan worden genomen.
De nieuwe regels voor Maxflex en Dienstblokken die in de CAO werden opgenomen zijn nu al omstreden. Ondanks goedkeuring van de cao door alle betrokken partners is er ongenoegen in de markt merkbaar. Wellicht zal dit ook op de agenda staan bij de nieuwe cao-onderhandelingen. Of voor die tijd de digitale koppelingoin gebruik wordt genomen moet nog blijken. In ieder geval zal dit niet liggen aan SFM, het centrale aanspreekpunt voor de taxibranche, en de leveranciers van agendapakketten.
- Samen met Technolution gaat Sociaal Fonds Mobiliteit de uitdaging aan om een digitale cao-interface te ontwikkelen. Foto Meritize.