Arriva en NS steggelen over oorzaak chaos op stations Groningen en Leeuwarden: te weinig vervangende bussen door personeelsgebrek?
Op het Groninger Hoofdstation in Groningen en op het station in Leeuwarden bleven gisteren, vrijdag, tientallen mensen verbouwereerd achter omdat de spaarzame treinen die rijden te vol zitten en er niemand meer bij kan. De mensen in de trein staan als sardientjes in een blik. “De conducteur stond met zijn handen in het haar excuses aan te bieden,” meldt het Dagblad van het Noorden.
Tot en met 23 mei rijden vanwege spoorwerkzaamheden geen treinen tussen Groningen en Zwolle. De NS meldt dat de vertraging hierdoor kan oplopen tot dertig minuten. Maar de praktijk leert dat reizigers geluk moeten hebben om überhaupt weg te komen uit Groningen.
Dat blijkt ook duidelijk uit een foto op het stadsblog Sikkom, vrijdag iets na vieren. De foto laat een overvol perron in Groningen zien. Honderden mensen proberen een plekje in de trein te bemachtigen. Dat lukt niet iedereen. De maker van de foto laat bijvoorbeeld verstek gaan. “Ik ben geen sardientje”, legt de gestrande reiziger uit. De situatie beoordeelt hij als “gênant, bizar en nog een keer bizar. De conducteur stond met zijn handen in het haar excuses aan te bieden.”
Het is niet voor het eerst vrijdag dat het mis gaat. Eerder al blijft een groep reizigers achter op het Hoofdstation, terwijl de overvolle trein richting Leeuwarden vertrekt. De trein van 15.09 uur is zo vol dat Arriva niemand meer laat instappen. In Leeuwarden aangekomen blijkt tot overmaat van ramp ook nog vaak dat de trein richting Zwolle al vertrokken is. Andersom is dat overigens net zo. Mensen die in Leeuwarden aankomen om de trein naar Groningen te pakken, zien de trein nog net wegrijden. Door alle drukte ontstaat vertraging, waardoor de aansluitende trein vaak niet meer aansluit.
De NS grijpt niet in. Op Twitter zegt de vervoerder daarover: “Dat zou een sneeuwbaleffect geven. Vandaar dat we dat over het algemeen niet doen.” Via de borden op het station Leeuwarden krijgen reizigers het advies ander vervoer te pakken. Maar ander vervoer is er amper. Vervangende bussen komen sporadisch opdagen. De alternatieve treinroute volstaat niet.
Voor Arriva is NS de schuldige aan dit debacle. Het spoorinfarct is de schuld van NS. “De NS heeft het vervangend busvervoer niet goed geregeld”, verzucht een woordvoerder van Arriva. “Iedereen wijkt daarom uit naar ons traject dat daardoor overbelast is.” Ruimte om meer en langere treinen te laten rijden, is er volgens de Arriva-woordvoerder niet. “We hebben een gebrek aan personeel. Ik kan helaas geen mensen toveren om meer inzet te leveren. Het is een nachtmerriescenario.”
Een woordvoerder van de NS ziet het – natuurlijk – heel anders: “We bieden ander vervoer aan met bussen, maar veel mensen kiezen automatisch voor de trein. Daarover zijn we in gesprek met Arriva en de busvervoerder. Dit willen we in zo goed mogelijke banen leiden. Gelukkig vertrekt op dit moment elk half uur een bus vanuit Groningen, maar dat is niet op volle oorlogssterkte. En eerder hadden we sowieso problemen om bussen te regelen. De vervoerders hebben een groot gebrek aan personeel.”
Beide woordvoerders zien de situatie niet snel veranderen. De spoorwerkzaamheden bij Hoogeveen duren sowieso nog tot en met 23 mei. En het tekort aan personeel en materiaal is ook niet zomaar opgelost. Komt nog bij dat de NS extra treinen inzet voor de Floriade in Flevoland. Dat gaat ten koste van de bezetting in het Noorden.
- Arriva en NS steggelen over oorzaak chaos op stations Groningen en Leeuwarden: te weinig vervangende bussen door personeelsgebrek? Foto Sikkom.