Na TUI stapt Sunweb – na aanhoudende chaos op Schiphol – op initiatief van CEO Mattijs Ten Brink ook deels in de trein èn de bus
De chaos op Schiphol versnelt de plannen van reisgigant Sunweb om het aanbod van vliegvakanties te verminderen. Later dit jaar gaat de tweede touroperator van Nederland met eigen treinen naar vakantiebestemmingen rijden. “Met alle stress rondom vliegen is het goed dat er alternatieven komen.” Al eerder dit jaar bond Sunweb-topman Mattijs Ten Brink in Het Parool de kat de bel aan. De tweede touroperator in Nederland gaat vanwege het milieu en de oplaaiende discussie over duurzaam reizen, minder op vliegvakanties leunen en meer alternatieven in de online reisgidsen zetten.
Vanwege de druktechaos op Schiphol wordt de stap naar alternatieve reismogelijkheden versneld gezet. De komende maand vertrekken vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem de eerste vakantietreinen met klanten van Sunweb-dochter ‘Eliza was here’ richting het Italiaanse Bari. Het is een eerste aanzet, zegt Ten Brink. “Daarmee haal je mensen misschien nog niet massaal uit het vliegtuig of de eigen auto. Maar je laat ze zo wel wennen aan het product trein. Later dit jaar maken we meer stappen. Deze winter beginnen we met treinen richting de Alpen. Winterbestemmingen liggen mooi dichtbij voor de nachttrein. Zomer 2023 breiden we uit met nachttreinen naar Zuid-Frankrijk en Italië, waarmee we tienduizenden mensen uit het vliegtuig kunnen halen.”
“We zijn in vergaande gesprekken met treinaanbieders, bedrijven die het makkelijk maken om internationaal te boeken en verbindingen aan elkaar te knopen. Of we in staat zijn hele treinen aan te bieden? Ik wist niet eens dat je zelf een trein kunt kopen, je gewoon een slot aanvragen, de spoorwegmaatschappij hangt er een locomotief voor en dan ga je op weg. We kwamen in een heel nieuwe wereld terecht.”
Bij de trein zal het niet blijven. “We beginnen nu met de trein maar we zijn al een van de grootste aanbieders van busvakanties. Zeker moderne bussen zijn al heel zuinig en een goed alternatief voor auto en vliegtuig. En we blijven kijken naar dichtbijvakanties in eigen land en de buurlanden, met alternatief vervoer.”
Onlangs maakte marktleider TUI ook al bekend voor stedenreizen eigen nachttreinen in te zetten, na het eerdere pleidooi van Ten Brink. “Soms moet je er vroeg bij zijn om de steen in de vijver te gooien en het gesprek op gang te krijgen,” zegt hij lachend. “Maar dit is geen concurrentieslag. Dit moeten we in de reiswereld van elkaar leren, desnoods door samen op te trekken. Deze verandering is in ons aller belang, van de sector en van de samenleving. ”
“Niet bij bij iedereen zal dit vriendelijke reacties opleveren. Er zullen vast mensen klaar staan dat het aanbod niet genoeg is, treinreizen lang duurt, te duur of te ingewikkeld is. Dat gaan we niet veranderen. Maar zonder te beginnen, los je nooit iets op.”
Naast alternatieve reismanieren zoekt Sunweb met Transavia, Brussels Airlines en het Duitse Eurowings actief naar alternatieven voor het overvolle Schiphol. “We zijn voor deze zomer zeer bewust bezig alternatieven op regionale vliegvelden te zoeken. Een behoorlijke hoeveelheid klanten boekt al via Duitse luchthavens.”
Sunweb stopt met CO2-compensatie, de ‘schaamlap’ waarmee de milieubelasting van vakantiereizen worden afgekocht door mee te betalen aan CO2-projecten, zoals het planten van bomen.
De reisgroep, die voor corona in 2019 ruim een miljoen Nederlandse vakantiegangers trok, gebruikt het geld in het vervolg om duurzame vliegtuigbrandstof te kopen. Daar zal het volgens Ten Brink niet bij blijven. “We kijken verder naar maatregelen om de milieubelasting van onszelf en onze klanten te verlagen. Bijvoorbeeld met lokale maatregelen of via een fonds waar andere partners of klanten in kunnen bijdragen. Zolang het direct effect heeft en het resultaat meetbaar is.”
- Na TUI stapt Sunweb – na aanhoudende chaos op Schiphol – op initiatief van CEO Mattijs Ten Brink ook deels in de trein èn de bus. Foto Sunweb.