MoneyTransfer-analyse bevestigt: sinds 2014 verliest Uber geld
Uit een MoneyTransfers-analyse van de financiële resultaten van Uber blijkt dat het sinds 2014 geld verliest. Het cumulatieve verlies tussen toen en nu bedraagt $ 25,5 miljard (24,15 mrd. euro) . Het enige niet-verliesgevende jaar van Uber in die periode was 2018, toen het een winst maakte van $ 1 miljard (0,95 mrd euro). Het verloor echter $ 8,5 miljard (8,05 mrd euro) in 2019, waarmee het zijn slechtste jaar in het bedrijfsleven was.
“Deze verliezen zijn voornamelijk te wijten aan de agressieve prijsstrategie van Uber om marktaandeel te winnen”, zegt Jonathan Merry, CEO van MoneyTransfers. Hij suggereert verder: “Die strategie leidde ertoe dat het ritten weggaf tegen veel lagere prijzen dan zijn concurrenten, terwijl het enorme marketingkosten maakte. Bovendien gaf het bedrijf ook veel geld uit aan subsidies voor chauffeurs, waardoor het marktaandeel toenam en de netto-inkomsten uit tarieven daalden.”
Ondanks de verliesgevende trend, biedt 2021 een sprankje hoop voor de ommekeer van het bedrijf. Volgens de laatste financiële gegevens van Uber heeft het een verlies gemaakt van $ 400 miljoen (388,8 mln euro). Dat cijfer was het kleinste verlies in acht jaar. De ironie van de verlieslatende reeks van Uber is dat de andere belangrijke indicatoren gezond zijn. Uber groeide bijvoorbeeld zijn brutoboekingen van $ 16 miljard (15,15 mrd euro) in 2016 naar $ 90 miljard (85,23 mrd euro) in 2021, een stijging van maar liefst 462%.
Opnieuw heeft het zijn klantenbestand met maal elf uitgebreid ten opzichte van 2015 (11 miljoen klanten). Ondertussen heeft het het aantal ritten bijna verdubbeld van 3,79 miljard in 2017 naar de huidige 6,3 miljard. Als gevolg hiervan zijn de inkomsten van het bedrijf constant gegroeid om zo de hoop op een bijna- ommekeer te voeden.
Uber’s expansiedrift blijftt tegenwind ondervinden, zowel in de VS als in andere landen waar het actief is. Om te beginnen heeft het te maken met een moordende concurrentie van andere taxibedrijven, waaronder Didi Chuxing en Lyft. Uber wordt ook geconfronteerd met ‘regelgevende hindernissen’ in verband met zijn arbeidsrelatie met zijn chauffeurs in vele landen. De meeste van deze gevallen zijn in Amerika, waar taxichauffeurs en hun vakbonden vechten voor betere arbeidsvoorwaarden. De grootste problemen doen zich echter voor in Europa, waar rechtbanken in Duitsland, Nederland en het VK in het voordeel van de chauffeurs beslisten en Uber in principe niet meer met schijnzelfstandige zzp’ers mag werken.
De cijfertjes zijn hier te vinden: Uber’s Cumulative losses since 2014 are approaching the $26B
- MoneyTransfer-analyse bevestigt: sinds 2014 verliest Uber geld. Illustratie Uber.