TCA stapt over op nieuw boekingssysteem: van FMS naar iCabbi
In de loop van december stapt de Amsterdamse taxicentrale TCA met z’n 800 wagens over op het elektronische fleetmanagementsysteem van het Ierse iCabbi. De voorbereidingen, waaronder de trainingen van centralisten en chauffeurs, zijn al in volle gang en het nieuwe systeem draait al naast het huidige systeem, dat circa 20 jaar geleden werd geïnstalleerd door het Oostenrijkse FMS Austrosoft, dat in zo’n 165 taxicentrales in Europa wordt ingezet en dat geldt als een van de leidende systemen voor de grotere taxicentrales.
Bij de vervanging is TCA niet over een nacht ijs gegaan, legt TCA-directeur Hedy Borreman uit. “In 2018 hebben we al eens een benchmark-test gedaan om een aantal systemen met elkaar te vergelijken. Daar zat iCabbi toen ook bij. Het grote voordeel van iCabbi is dat het cloud-based is en het grote nadeel van FMS is dat het bedrijf sterk gericht is op hardware, op de toch wel kostbare apparatuur in de auto. En op dat soort kostenposten zit een chauffeur niet te wachten. Die heeft liever een functionele app op z’n mobiel en z’n tablet.”
Dat TCA zijn zoektocht over de grens begon, heeft er vooral mee te maken “dat wij graag verder wilden met een organisatie die internationaal gericht is,” zegt Borreman. “Dat was ook een van de voordelen van FMS: het roamen over het netwerk in het buitenland. Wij hopen hetzelfde met iCabbi te bereiken.”
Voor de TCA en voor iCabbi is de aankoop een ontdekkingstocht. iCabbi is vooral thuis op zijn thuismarkt Ierland, in het Verenigd Koninkrijk en in de VS en heeft pas begin dit jaar de eerste stap op het Europese vasteland gezet, naar Finland. Ook elders in Europa kijkt het bedrijf uit naar nieuwe partners. Daarbij ontdekt de innovatieve systeemleverancier dat vervoerssystemen en werkwijzen aan deze kant van het Kanaal nogal verschillen van die in het VK en de VS, de grootste markten voor het bedrijf. Zorgvervoer is bijvoorbeeld in Nederland een tak van sport die sterk verschilt van het dagelijkse consumententaxivervoer, waarin de TCA vooral thuis is. “Bijzonder voor ons is bijvoorbeeld dat wij tweemaal factureren: eenmaal aan de opdrachtgever en eenmaal aan de aangesloten taxiondernemer,” legt Borreman uit. “Met twee verschillende BTW-tarieven ook nog. Daar was FMS niet op ingesteld en iCabbi eigenlijk ook niet. De link tussen het fleetmanagementsysteem en de boekhouding is een verbinding die we zelf aanbrengen.”
Borreman benadrukt dat TCA jarenlang goed met FMS heeft samengewerkt, maar dat de taxicentrale via iCabbi een sneller draaiend ritboekings- en ritdistributiesysteem krijgt tegen lagere kosten. “Met name de onderhoudskosten voor de apparatuur in de centrale en in de auto waren aan de hoge kant, terwijl ook het gebruik van onze app per wagen bij FMS vrij kostbaar was.”
- In de loop van december stapt de Amsterdamse taxicentrale TCA met z’n 800 wagens over op het elektronische fleetmanagementsysteem van het Ierse iCabbi.
Duco Douwstra
oktober 24, 2022 @ 10:06 am
Als de innovatie m.b.t. automatisering van de Taxibranche in Nederland medio 2004 niet abrupt en totaal tot stilstand was gebracht door de Inspectie leefomgeving en transport door de grootste mislukking aller tijden DE BCT te verplichten, dan was Uber kansloos geweest. Dan hadden Cabman, Quipment en Taxitronix al veel eerder dan Uber een Taxibestel App ontwikkeld. Wat een oneerlijk gevecht met corrupte ambtenaren.