FNV en CNV stellen ultimatum: ‘Werkgevers Zorgvervoer en Taxi hebben tot vrijdag om acties te voorkomen’
Leden van FNV Zorgvervoer en Taxi en CNV Vakmensen hebben het laatste bod van de werkgevers voor een nieuwe cao afgewezen. In een video-overleg stemde 92 procent van de leden voor acties. De beide bonden geven in een ultimatum de werkgevers tot vrijdag 11 november 12.00 uur de tijd om alsnog op hun cao-eisen in te gaan. Gebeurt dat niet, volgen er acties en zijn stakingen niet uitgesloten. Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en Taxi: “De huidige cao en het eindbod zijn niet van deze tijd. Mensen kunnen amper rondkomen van het loon en de werk- en pauzetijden zijn uit een vorige eeuw.”
CNV Vakmensen laat zich in vergelijkbare termen uit: “Het cao-eindbod dat ze hebben gedaan kan wat ons betreft de prullenbak in”, zegt onderhandelaar Rick Pellis.
Onder de 22.000 werknemers in de sector heerst grote onvrede over het eindbod van de werkgevers, zegt Pellis. “Op allerlei fronten laten ze kansen liggen om de cao te verbeteren. Het gaat niet alleen om een hoger loon, maar ook om een betere regeling bij ziekte en om een eerlijke pauzeregeling.”
In het ultimatum staat onder meer dat de leden af willen van de regelingen rond ziekte. “Een werknemer die ziek wordt krijgt maar 70 procent doorbetaald en de eerste dag zelfs helemaal niks. Dat is echt asociaal. Niemand kiest ervoor om ziek te zijn, maar de medewerkers worden daar nu wel voor gestraft”, aldus Gorter (FNV). Daarnaast zijn ook de ongestructureerde roosters en het inhouden van loon voor pauzes die niet opgenomen konden worden een doorn in het oog van de beide bonden. Gorter: “De onvrede daarover is zo hoog, dat veel chauffeurs naar een sector overstappen waar dat wel goed geregeld is”.
Naast het verbeteren van de arbeids- en rusttijden en de ziekteregelingen eisen de vakbondsleden dat de lonen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels. Dat zou voor dit jaar neerkomen op minimaal 12,5 procent. “Als de lonen niet meestijgen met de inflatie, krijg je dat mensen er op achteruit gaan. Dan kan je op een gegeven moment je rekeningen niet meer betalen, terwijl je gewoon een baan hebt. Dat moeten we niet willen”, aldus Gorter.
In de sector Zorgvervoer en Taxi werken zo’n 22.000 mensen, meestal met een parttime contract van gemiddeld 20 uur per week. De huidige cao loopt af op 31 december 2022. De onderhandelingen voor een nieuwe cao lopen al sinds mei van dit jaar. Gorter (FNV): “De onderhandelingen in deze sector verlopen altijd moeizaam, maar deze keer werd alles zo’n beetje afgehouden. Zelfs een petitie die door meer dan 2500 mensen werd ondertekend, liet de werkgevers koud.”
Een betere cao is volgens Pellis (CNV) hard nodig, om te voorkomen dat de sector verder leegloopt. ‘In 2022 hebben al meer dan 650 taxichauffeurs de sector verlaten. Dat leidt tot steeds grotere problemen in het leerlingen- en zorgvervoer. Er is echt sprake van een crisis. En een van de grootste oorzaken hiervoor ligt in de slechte arbeidsomstandigheden in deze branche.”
In het ultimatum is onder meer sprake van de volgende eisen: een leefbaar inkomen (verder boven het minimumloon), een eerlijke pauzeregeling en doorbetaling bij ziekte. Gaan de werkgevers niet in op de eisen van beide vakbonden, dan volgen er op korte termijn acties.
• FNV en CNV stellen ultimatum: ‘Werkgevers Zorgvervoer en Taxi hebben tot vrijdag om acties te voorkomen.’ Foto FNV.