Mobiliteit op de Wadden woensdag a.s. centraal in de Kamer
Komende woensdag staat in de Tweede Kamer – naast een serie andere thema’s als gasboringen, windmolens, containervaart en baggeraars – ondermeer de bereikbaarheid van de Waddeneilanden centraal. De openbare aanbesteding van de Waddenveren – momenteel geëxploiteerd door Doeksen (Terschelling, Vlieland) en Wagenborg (Ameland, Schiermonnikoog) – wordt al voorbereid, terwijl ook wordt gekeken naar een mogelijke uitzonderingspositie voor nachtvaarten van watertaxi’s, die de laatste jaren een zeer flexibele verbinding tussen de vaste wal en de eilanden bieden, maar die (met een maximale lengte van 20 m.) na zonsondergang en voor zonsopgang maar maximaal 20 km/u mogen varen.
De concessieverlening voor de veerdiensten blijft in handen van het Rijk en gaat dus niet over naar de provincie, waar eerder wel sprake van was. Deze veerconcessies hebben een looptijd van vijftien jaar. De lopende concessies gelden tot en met 2029, maar inmiddels worden al voorbereidingen getroffen voor de concessies na 2029. Voor de eerste keer gaat het om een openbare aanbesteding.
Vanwege de dichtslibbende vaargeul tussen Holwerd en Ameland, zou het verplaatsen van de veerterminal naar Ferwert een mogelijke oplossing kunnen zijn.
Ook de (nachtelijke) inzet van watertaxi’s komt zeker ter sprake. Komt er een uitzondering voor snelle nachtelijke overtochten met de watertaxi of stoppen deze? De eilandgemeenten willen dat de watertaxi’s ’s avonds en ’s nachts beschikbaar blijven voor dringende situaties. Daarvoor moeten ze een ontheffing krijgen.
De eilandgemeenten vroegen de Tweede Kamer vorige week nog om steun.
- Mobiliteit op de Wadden – zoals bij de veerverbindingen van Doeksen en Wagenborg – woensdag a.s. centraal in de Kamer. Redactiefoto.