Het lentenummer van Magazine Personenvervoer is uit!
Het tweede nummer in 2023 van Magazine Personenvervoer is net verschenen. Nog geen (gratis) abonnement?
Hier kunt u het nieuwe nummer lezen: https://bit.ly/magazinepersonenvervoer0223
Vanwege het gure lenteweer hebben we een paar flinke longreads in dit lentenummer gestopt. De geïnterviewden kraken harde noten over ontwikkelingen in het ov in Nederland en België:
- Stedebouwkundige en mobiliteitsexpert Rob van der Bijl zegt ‘vertwijfeld te zijn over de ov-ontwikkeling in Nederland en Vlaanderen’ en bekritiseert het ‘slecht opdrachtgeverschap’ in het ov in Nederland en het ‘politiek gechicaneer’ in Vlaanderen
- Maar er zijn ook goede voorbeelden, of tenminste een: ‘OV-afschaling’ is voor Rosalinde Hoorweg, sinds ruim een jaar directeur van het OV-bureau Groningen-Drenthe, hier in haar eerste interview met de ov-vakmedia, ‘een vies woord’. “We moeten het huidige goede ov-product bewaren voor de toekomst.”
- Joost van der Bijl, CEO Daimler Buses | EvoBus Nederland BV en Steven Somers, CEO Daimler Buses | EvoBus Belgium NV/SA
waren betrokken bij de tussentijdse elektrificatieslag met 35 18 m. eCitaro’s in Groningen-Drenthe en de aanschaf van 70 18 m. eCitaro’s in Brussel. Hun conclusie: “Busconstructeurs worden steeds meer adviseurs. OV-bedrijven kopen nu een werkend mobiliteitssysteem inclusief bussen, laadsystemen en consulting.”
Maar er is meer:
- Het Beneluxparlement buigt zich over grensoverschrijdend spoorverkeer. “Met de trein de grens over is duur en onaantrekkelijk”. • Hansea rijdt in Vlaanderen binnenkort met de meeste elektrische bussen, 95 aan het eind van het jaar. • De burgerbeweging Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV) is bezorgd over de hertekening van het ov in Vlaanderen en vraagt herziening van de Basisbereikbaarheid. • Opinie Peter Meukens (voorzitter TreinTramBus): “Is goed openbaar vervoer een alternatief voor ondermaats openbaar vervoer?” •Graffiti kost de NMBS en de NS handenvol geld. De met graffiti besmeurde NMBS- en NS-treinen blijven de reizigers ergeren. De plaag blijkt moeilijk te bestrijden. • De Antwerpse ‘platkoppen’ en lijn 11 verdwenen uit het stadsbeeld. • Opinie James Cooper (Transport Research Partners): Platformen, leveren, overleven? • De Federatie van Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) focuste tijdens haar jaarlijkse Lentereceptie en symposium op het chauffeurstekort en de energietransitie.