Vervoerregio zet komende jaren meer in op de fiets: meer ruimte voor fiets en wandelaars
De Vervoerregio Amsterdam zet de komende jaren verder in op de fiets. Dat blijkt uit de goedgekeurde promotievoorstellen vanuit het dagelijks bestuur. Uit het voorstel blijkt dat er de komende periode een groot aantal projecten naar de uitvoering gaan, die een impact hebben op de fiets. Het wordt veiliger, aangenamer en dus een stuk plezieriger om in de regio te fietsen. Iets wat belangrijk is voor de Vervoerregio, dat de komende periode ook inzet op de zogenoemde regionale doorfietsroutes, die als vervanging, of extra optie, voor de auto moet dienen.
In een aantal plaatsen in de regio zijn fietsers regelmatig betrokken bij onveilige situaties, omdat het er druk is of omdat er veel verschillende modaliteiten zijn op één plek. De Vervoerregio kijkt hier, samen met de partners naar en onderzoekt en ontwikkelt daarvoor oplossingen. Zo wordt de komende tijd de situatie op de kruising Purmerenderweg – Rijperweg, onderdeel van de regionale fietsroute, voor fietsers verbeterd. Dat is hard nodig, omdat het ook een populaire fietsroute voor scholieren is.
In de regio, maar ook in grote steden, staat de fiets steeds meer centraal. Want steden worden autoluw, maar dat kan alleen in goede banen begeleid worden als er passende alternatieven zijn. De fiets is duurzamer en ruimte efficiënter dan bijvoorbeeld de auto. Juist daarom kijkt de Vervoerregio ook samen met de gemeente Amsterdam naar slimme investeringen die de verkeersveiligheid en doorstroom van de fietsers verbeteren. Zo wordt een deel van de S100, het drukke gebied tussen de Heineken Experience en Rijksmuseum, heringericht. Tussen de Weteringlaan en de Hobbemakade komen vrijliggende, en dus veilige, fietspaden én een aparte wandelboulevard.
Daarnaast begon de Vervoerregio afgelopen maand de verkeersveiligheidscampagne ‘Met Elkaar Overweg’ onder andere in Amsterdam Noord en Weesp, maar ook in de gehele regio. De campagne is erop gericht dat deelnemers in het verkeer rekening met elkaar houden. “want alleen met het verbeteren van infrastructuur, komen we er niet” schetste lid van het dagelijks bestuurd Gerard Slegers in een eerder persbericht. Uniek, omdat er nog niet veel campagnes zijn die zich hierop richten. Verschillende provincies en gemeenten blijken interesse te hebben in een soortgelijke campagne.
• Vervoerregio zet komende jaren meer in op de fiets: meer ruimte voor fiets en wandelaars. Foto Vervoerregio Amsterdam.