Londense fietstaxichauffeur intimideert toerist en rekent £ 450 (€ 524) aan voor korte rit – 2
Afgelopen februari kreeg een chauffeur van een Londense fietstaxi een boete van de Westminster Council voor het in rekening brengen van £ 180 (€ 210) voor een rit van drie minuten. Overeengekomen was £ 18. Tientallen toeristen zijn al het slachtoffer geworden van soortgelijke vormen van oplichting door fietstaxichauffeurs in het Londense West End. Vorig jaar moest een toerist in het centrum van Londen £ 300 (€ 350) betalen voor een ritje van één mijl (1,6 km) van Selfridges naar station Green Park.
Om de groeiende bezorgdheid weg te nemen, hebben rechtbanken sinds november 2021 chauffeurs van fietstaxi’s in Westminster – een wijk in het centrum van Londen – inmiddels al boetes opgelegd van £ 29.987 (€ 35.000) wegens te veel berekenen en geluidsoverlast. Boetes varieerden van £ 106 (€ 125) tot £ 1.850 (€ 2.157), aldus de Westminster City Council.
Aicha Less, plaatsvervangend leider van de Council, zei tegen de BBC: “Fietstaxiritten in Westminster zijn een doorn in het oog van onze beroemde nachteconomie en de theaters in het West End. Stadsinspecteurs doen hun best om bezoekers voor te lichten over de gevaren en om bedrijven – zoals taxichauffeurs – te ondersteunen om te voorkomen dat fietstaxi’s hun levensonderhoud ruïneren.” Maar zonder overheidswetgeving “vinden deze mensen altijd nieuwe manieren om de grenzen te verleggen”.
Maandelijkse patrouilles door Westminster City Council en de politie zijn geïntroduceerd in populaire gebieden zoals Oxford Street, Covent Garden, Soho en West End. De Londense Metropolitan Police zei dat de politie regelmatig klachten had ontvangen over het “slechte gedrag” van sommige fietsers. Het drong er bij toeristen op aan “zorgvuldig te controleren” en bij twijfel een andere manier te vinden om op hun bestemming te komen. De vraag blijft waarom zoveel toeristen – niet alleen in Londen – massaal in de ‘fietstaxival’ trappen? Misschien omdat ze de fietstaxi’s uit Azië kennen als goedkoop vervoermiddel of omdat ze graag de stad leren kennen in een open fietstaxi?
De opname van riksja-chauffeurs door de regering in de nieuwe Britse vervoerswet was gepland, maar werd geschrapt tijdens de laatste zitting van het parlement en wordt nog steeds uitgesteld.
• Niet alleen in Londen, maar ook in andere Europese steden rijden fietstaxi’s wettelijk gezien in een grijze zone. Sommigen doen net alsof ze een taxi zijn, zoals hier in Berlijn. Redactiefoto.