Italiaanse FS heeft ambitieuze plannen om het hogesnelheidstreinvervoer in de EU uit te breiden – ook naar Parijs-Brussel-Amsterdam
In gesprekken met de Financial Times schetste de Italiaanse railgroep FS haar ambitieuze plannen om het hogesnelheidstreinvervoer in de EU opnieuw vorm te geven. De hogere servicenormen van de Italiaanse railgroep moeten in de concurrentie om verbindingen tussen Europese steden en met het vliegverkeer de doorslag geven. FS CEO Luigi Ferraris had het daarbij niet alleen om reizigersvervoer, maar ook over vrachtvervoer. De Italiaanse staatsspoorwegexploitant werkt aan plannen om enkele van de grote steden van het continent te verbinden met zijn leidende hogesnelheidstreindiensten, en daarbij gebruik te maken van de liberalisering van de trans-Europese spoorvervoermarkt die in 2019 van start ging.
Nadat de groep Parijs al met Milaan had verbonden en de Spaanse markt had betreden met zijn Frecciarossa-treinen, wil de groep ook tussen Parijs en Barcelona gaan rijden. FS denkt, als onderdeel daarvan, zelfs aan een verbinding die Parijs, Brussel, Amsterdam en (uiteindelijk) Berlijn met elkaar moet verbinden. Deze route is in potentie een van de drukste in Europa, maar nog niet volledig benut. De belangrijkste internationale functionaris van de FS-groep, Carlo Palasciano, vertelde de FT dat een uitbreiding naar het oosten van Parijs – naar Brussel en vervolgens Amsterdam – een natuurlijke uitbreiding zou zijn van het vergevorderde project van FS om Barcelona en de Franse hoofdstad met elkaar te verbinden. Een verbinding met Berlijn sloot hij daarbij niet uit.
FS ziet Europa als grote binnenlandse markt. CEO Ferraris legt uit dat de uitbreiding vaan andere steden vervat is in het tienjarige ‘Industrieel Plan’ van de staatsvervoerder. Hierdoor moet de internationale omzet van FS worden verdrievoudigd ban de huidige € 1,8 mrd. naar ruim € 5 mrd. in 2032. Om dat doel te bereiken is FS van plan 200 miljard euro te investeren, waarvan het grootste deel bestemd is voor het upgraden en moderniseren van de [Italiaanse] spoorweg- en wegeninfrastructuur.
Op internationaal vlak opent de liberalisering van de Europese spoorwegmarkt “interessante perspectieven in de hogesnelheidssector, zoals al geruime tijd het geval is in het lokale passagiersvervoer, zonder de logistieke sector te vergeten”, vervolgde de CEO, die opmerkte dat het bedrijf goed gepositioneerd om zijn technologie en knowhow te exporteren.
De Frecciarossa-treinen die in Spanje en Frankrijk rijden “reizen met zeer hoge bezettingsgraden, en over een paar jaar zullen ze ook Milaan snel met München kunnen verbinden, in samenwerking met de Duitse DB. Maar andere routes zijn ook denkbaar”, aldus Ferraris. In Leipzig won het recent een aanbesteding met Netinera, een lokale exploitant die wordt gecontroleerd door FS, en in Nederland is FS actief met Qbuzz.
Wat de route Brussel-Amsterdam betreft, maakt deze deel uit van dezelfde doelstelling: “de trein aantrekkelijker maken voor passagiers die tussen de grote Europese hoofdsteden reizen, en zo een steeds duurzamere mobiliteit ontwikkelen. Een groene missie die ook betrekking heeft op het goederenvervoer.”
- Italiaanse FS – bekend van de Frecciarossa-treinen – heeft ambitieuze plannen om het hogesnelheidstreinvervoer in de EU uit te breiden – ook naar Parijs-Brussel-Amsterdam. Foto FS.